Skip to main content
Vaaleatukkainen nainen hymyilee kameran suuntaan ja kävelee olkalaukku ja muistikirja kädessä hoitajan vaatteet päällään.

Projektet förbättrar arbetstagarens möjligheter för studier vid sidan om arbete.

Projekt för förstärkande av studier vid sidan om arbete

Regeringen har beslutat att genomföra ett pilot- och utvecklingsprojekt för studier vid sidan om arbete under åren 2025–2026 (tem.fi). Målsättningen för projektet är att utveckla samordning av arbete och studier och underlätta tillgång till kompetent arbetskraft inom branscher som lider av brist på arbetskraft. Ett anslag på 10 miljoner euro för projektet föreslås i propositionen om statsbudgeten för år 2025 (valtioneuvosto.fi). 

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) ansvarar för genomförande av projektet och startar den första ansökan om statsunderstöd i november 2024.

 

Målsättningen för projektet

I bakgrunden av projektet står ett behov av att pröva och utveckla modeller för studier vid sidan om arbete efter att vuxenutbildningsstödet inte längre kan användas av arbetstagaren som stöd för studier på heltid.

Projektet utvecklar mer flexibla karriär- och studievägar inom examensutbildningar på social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik, inom vilka 

  • vuxenutbildningsstöd har använts i hög grad
  • det förekommer en akut brist på arbetsmarknaden på proffs som avlagt examen
  • flera obligatoriska praktikperioder ingår.

Med hjälp av projektet förbättras arbetstagarens möjligheter för studier vid sidan om arbete genom ett intensivt samarbete mellan verkställaren av utbildning och arbetsgivaren i utvecklande av nödvändiga arrangemang. Dessutom uppmuntras arbetsgivare att möjliggöra studier på arbetstid genom att erbjuda måttlig ersättning för de kostnader som uppstår. 

Målsättningen är att sysselsatta personer kan fortsätta arbeta medan de utvecklar sin kompetens.

Verkställaren av utbildning och arbetsgivaren bör tillsammans utforma sådana genomförandemetoder för studier som förutsätter så få frånvaron från arbete som möjligt för arbetstagaren som avlägger sina studier. Projektet stöder detta finansiellt.

 

Utbildningar som ingår i projektet

Pilotprojektet gäller i synnerhet bransch- och karriärövergångar inom både social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik, samt kvalificering för nuvarande uppgifter. 

Studier vid sidan om arbete inom dessa branscher förutsätter nya arrangemang såväl på arbetsplatser som vid utbildningsorganisationer. Målsättningen är att modeller kunde efter pilotförsöken utnyttjas även på andra branscher och inom andra utbildningar som leder till examen. 

Pilotprojektet kommer att beröra sammanlagt cirka 1 900 studerande år 2025 i synnerhet inom följande utbildningar:

  • sjukskötare
  • grundexamen inom social- och hälsovården, närvårdare
  • socionom
  • pedagogie kandidat eller magister, lärare inom småbarnspedagogik
  • speciallärare.

Eventuella övriga utbildningar som ingår kan vara sådana examensstudier som möter villkoren under rubriken Målsättningen för projektet.
 

Finansiering som beviljas till projekt

Skols beviljar finansiering av pilotprojekt och utveckling i sin helhet till högskolor och anordnare av yrkesutbildning som använder en del av finansieringen till planering och uppföljning av nya arrangemang av utbildning, samt till vägledning av och stöd för studerande. 

Finansieringen betalas inte individuellt som förmån till studerande. Finansiering från detta projekt kan alltså inte användas för att betala utkomst till studerande under studierna.

En av projektets målsättningar är att uppmuntra arbetsgivare till att möjliggöra studier under arbetstid och att främja kontinuerligt lärande för arbetstagare.

Verkställarna av utbildning betalar en del av finansieringen vidare till arbetsgivaren som ersättning för de arrangemang som uppstår på arbetsplatsen som följd av arbetstagarens studier vid sidan om arbete. Sådana kostnader är exempelvis kostnader som uppstår på grund av vikariatarrangemang. Det är inte ändamålsenligt eller möjligt att direkt ersätta lönekostnader för en studerande arbetstagare genom detta projekt.

Finansiering beviljas högst för 15 månader.

Själva ordnandet av utbildning finansieras som förut med högskolors och yrkesutbildningens basfinansiering.

 

Uppföljning av projektets resultat och påverkningar

Projektet producerar information om hurdana arrangemang är effektiva och fungerande för verkställande av studier vid sidan om arbete. Skols rapporterar om projektets framskridande till ministerarbetsgruppen för sysselsättning och företagande en gång i kvartalet, för den första gången i januari 2025. Genom uppföljningen framkommer ny information om kostnaderna för, och resultaten och effektiviteten av hur studierna vid sidan om arbete verkställts via olika modeller och i olika utbildningar. 

I bedömningen av effektivitet tas inverkan på sysselsättning, inkomster och branschövergångar i beaktande. Omfattande resultat av effektiviteten kan fås när personerna som deltar i utbildningen är i slutskedet av sina studier.

 

Ofta frågade frågor gällande projektet

Vi har samlat ihop nedan svar på ofta frågade frågor gällande detta projekt.

Vem tillhör utbildningens målgrupp?

Detta projekt förstärker i synnerhet bransch- och karriärövergångar inom både social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik, samt kvalificering för nuvarande uppgifter. 

En deltagare i utbildningen kan vara exempelvis 

  • en barnskötare som arbetar inom småbarnspedagogik och som börjar kvalificerande högskolestudier för läraryrket inom småbarnspedagogik
  • en person som är sysselsatt som direktör på daghemmet och som saknar högre högskoleexamen som förutsätts för arbetsuppgiften från och med år 2030
  • en närvårdare som har sjukskötarexamen som målsättning
  • en omsorgsassistent som har som målsättning att avlägga närvårdarexamen
  • en person som utan kvalificering är sysselsatt med uppgifter inom social- och hälsovården eller småbarnspedagogik och som vill slutföra studier som blivit på hälft.

Inom ramen för pilotprojekten samarbetar verkställaren av utbildning med arbetsgivaren för att leta efter sådana utbildningsmodeller för personer som motsvarar beskrivningarna ovan som möjliggör studier vid sidan av arbete och orsakar så få frånvaron som möjligt från arbetet.

I nuläget är målgruppen för pilotprojektet i synnerhet de utbildningar och yrken inom social- och hälsovården samt småbarnspedagogik inom vilka vuxenutbildningsstödet användes i hög grad och i vilka obligatorisk praktik eller annan obligatorisk frånvaro från arbetet ingår.

Vuxenutbildningsstödet har spelat en viktig roll även inom vissa utbildningar inom skyddsbranschen, exempelvis i brandförmans- och nödscentralsoperatörsexamen. Skols kan tyvärr inte bevilja finansiering i form av statsunderstöd till andra instanser än högskolor, utbildningsanordnare och huvudmän för läroanstalter inom det fria bildningsarbetet som omfattas av undervisnings- och kulturministeriets verksamhetsområde samt Sameområdets utbildningscentral. 

Kan jag få finansiellt stöd för mina studier från Skols?

Studerande kan inte själv ansöka om statsunderstöd. Det gäller inte en förmån som betalas till studerande. Man kan alltså inte betala utkomst till studeranden under den tid som går åt till studierna med finansieringen för detta projekt. Målsättningen är att studerandens huvudsakliga inkomst fortfarande skulle komma från lönen. Verkställaren av utbildning, det vill säga högskolan eller anordnaren av yrkesutbildning ansöker om statsunderstöd från Skols.

Ersätter detta projekt vuxenutbildningsstödet?

Nej, det gör det inte. Det gäller inte en förmån som betalas till studerande. Målsättningen för projektet är att utveckla modeller för att studerande inte skulle behöva frånvara från arbetet på grund av studier och i synnerhet av obligatoriska praktikperioder som ingår i studierna, och att studerandens huvudsakliga inkomst fortfarande skulle komma från lönen. Det är en fördel även för arbetsgivaren att arbetstagaren kan frånvara så litet som möjligt från arbetet på grund av sina studier, att arbetstagaren kan kvalificera sig på sin egen bransch och att arbetsgivaren får en ännu mer kompetent arbetstagare i slutet av utbildningen. Målsättningen är att smidiggöra kombinerande av arbete och studier nu när vuxenutbildningsstödet inte längre kan användas och allt färre personer tar studieledigt från arbetet.

Betalas lön för praktik med finansiering för detta projekt?

Nej, lön för praktik betalas inte med finansiering för detta projekt. Arbetsgivaren kan betala lön för arbetstagaren som avlägger studier under utbildningen. Detta beror på arbetsgivaren. Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning kan inte ta ställning till om studier eller praktik avlönas eller inte.

Projektet stöder verkställaren av utbildning och arbetsgivaren finansiellt, och de borde tillsammans komma på sådana verkställandemetoder för studier som förutsätter så lite frånvaro från arbetet som möjligt. En av de viktigaste målsättningarna av projektet är att uppmuntra arbetsgivare till att möjliggöra studier under arbetstid med olika metoder och till att främja arbetstagarnas kontinuerliga lärande. Syftet är att även arbetsgivaren deltar i kostnaderna som uppstår av studier vid sidan om arbete.

Hur kan jag söka till en utbildning som utvecklas genom detta projekt?

Verkställaren av utbildning, alltså en högskola eller anordnare av yrkesutbildning, ansöker om statsunderstöd från Skols. Vi har utlyst ansökan om statsunderstöd i november 2024 och verkställare av utbildning som beviljas understöd startar utbildningar under år 2025 i takt med att verkställarna av utbildning och arbetsgivarna har förberett genomförandemodellerna.

Du kan följa med hur projektet framskrider på vår webbsida www.skols.fi. Efter att ansökan om understödet gått ut meddelar vi där namnen på de verkställare av utbildning som beviljats statsunderstöd.

Efter detta kan du följa med verkställarnas webbsidor och söka in för att studera genom ansökningar som publiceras av verkställaren av utbildning.

De flesta av utbildningarna kan hittas även via Studieinfo -tjänsten (studieinfo.fi).

Verkställaren av utbildning kan även utföra anskaffning av studerande som går ut på att finna studerande till exempel via arbetsgivaren eller riktad marknadsföring. Verkställaren av utbildning ansvarar för antagning av studerande.

Ökar det här projektet på antalet nybörjarplatser?

Nej, det gör det inte. Med hjälp av det här projektet kan verkställare av utbildning utveckla nya slags modeller för studier inom ramen för de nuvarande antalen studerande. Själva utbildningen anordnas med utbildningsanordnarens basfinansiering eller annan separat finansiering.

Vad bygger de eftertraktade antalen studerande på?

Det uppskattade antalet studerande grundar sig på antalet examensstuderande som använt sig av vuxenutbildningsstödet. 

Av examen som avlagts år 2021 har vuxenutbildningsstöd använts av:

  • 726 studerande för sjukskötarexamen
  • 523 studerande för grundexamen inom social- och hälsovården
  • 439 studerande för socionomexamen inom socialvården
  • 73 studerande för pedagogie kandidatexamen, lärarexamen inom småbarnspedagogik

De ovannämnda utbildningarna här examensutbildningar inom social- och hälsovården och småbarnspedagogik inom vilka:

  • vuxenutbildningsstöd har använts i hög grad
  • det förekommer en akut brist på arbetsmarknaden på proffs som avlagt examen
  • flera obligatoriska praktikperioder ingår.
Är det möjligt att främja utbildning som leder till examen med finansieringen för projektet, till exempel utbildning som leder till sjukskötarexamen eller socionomexamen?

Ja, det är möjligt att främja utbildning som leder till precis de ovannämnda examina och som sker vid sidan av arbete med statsunderstödet som gäller detta projekt.

Kan läroavtalsstuderande delta i utbildningar som utvecklas i projektet?

Ja, det kan de. Genom detta projekt kan även läroavtalsutbildning utvecklas. Projektet påverkar inte betalning av utbildningsersättning.

Kan studerande som tar del av utbildning som finansieras med separat eller tilläggsfinansiering delta i utbildningar som utvecklas i projektet (med annan än basfinansiering anordnad utbildning)?

Ja, det kan de. Utbildning som finansieras med annan finansiering kan vara exempelvis studier som leder till kvalificering inom småbarnspedagogik eller specialpedagogik. Projektets finansiering kan beviljas till utvecklande av sådana här utbildningar och studerande som tar del av dem kan delta i utbildningarna.

Projektets finansiering beviljas dock inte till utbildningar som verkställs med finansiering som undervisnings- och kulturministeriet beviljat kommuner för uppdragsutbildning inom småbarnspedagogik.

Beviljas finansiering endast till nationella nätverk, eller kan även ett regionalt nätverk ansöka om finansiering?

Vi utför inte värdering regionala, lokala och nationella verkställande sinsemellan. Det viktigaste är att öka på tjänsteutbudet inom kontinuerligt lärande och svara på utmaningarna med tillgången på kunnig arbetskraft på arbetsmarknaden enligt projektets målsättningar. Det lönar sig att grunda övervägandet och planeringen på behov på arbetsmarknaden. Vi bedömer relevansen för arbetslivet och arbetsmarknaden i enlighet med det planerade området för verkställande av tjänsten.

Med Skols finansiering kan man alltså verkställa en tjänst som svarar på lokala, regionala, multi-regionala eller nationella behov beroende på innehållet av utbildningstjänsten och behoven. Vi ansökan om statsunderstöd skall man uppskatta enligt landskap hur den planerade tjänsten riktas till olika områden. Man kan välja antingen regionalt eller nationellt verkställande på ansökningsblanketten.

Hur mycket statsunderstöd har verkställaren av utbildning till sitt förfogande?

Statsunderstöd kan beviljas högst 5200 euro per planerad studerande. Av denna summa kan verkställaren av utbildning använda högst 40 %. Enligt Skols uppskattning betyder det cirka 120 euro per studerande per månad. Uppskattningen utgår ifrån att andelen av understödet som ersätts arbetsgivaren används i 15 månader. 

Vem beslutar om antagningen av studerande?

Verkställaren av utbildning ansvarar för antagning av studerande enligt den lagstiftning som gäller verkställaren av utbildning. Detta projekt sätter sig inte in i antagningen av studerande, utbildningens innehåll, läroplaner eller utbildningens målsättningar. Projektet finansierar bland annat undervisningsarrangemang, flexibla metoder för avläggande av studier och praktiska arrangemang för verkställande av praktik.

Vad har arbetsgivaren för nytta av detta projekt?

Projektet förbättrar arbetstagarens möjligheter till studier vid sidan av arbete genom intensivt samarbete mellan verkställaren av utbildning och arbetsgivaren i utvecklande av nödvändiga arrangemang. Även arbetsgivaren drar nytta av detta, eftersom arbetstagaren så sällan som möjligt frånvarar från arbetet på grund av sina studier, kan kvalificera sig på sin egen bransch och arbetsgivaren får en mer kunnig arbetstagare i slutet av utbildningen.

Hur mycket får arbetsgivaren i ersättning för arbetstagarens studier och hur kan man få ersättning?

Statsunderstöd kan beviljas högst 5200 euro per planerad studerande. Av denna summa kan högst 60 % användas till kostnader som arbetsgivaren ersätts för. Enligt Skols uppskattning betyder det cirka 200 euro per studerande per månad. Uppskattningen utgår ifrån att andelen av understödet som ersätts arbetsgivaren används i 15 månader. 

Täcker denna finansiering vikariekostnader som uppstår för arbetsgivaren?

Ja. Med understödet kan arbetsgivaren ersättas i begränsad mån för de kostnader som uppstår av möjliggörande av arbetstagarens studier under arbetstid. Sådana kostnader är exempelvis kostnader som uppstår av vikariatarrangemang. Det är inte ändamålsenligt eller möjligt att direkt ersätta lönekostnader för en studerande arbetstagare genom detta projekt. Ett av projektets syften är att uppmuntra arbetsgivare till att möjliggöra studier under arbetstid med hjälp av nya metoder och främja arbetstagarnas kontinuerliga lärande. 

Kontakta oss

Mähönen, Mikko
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)
Hakanen, Jarno
utvecklingschef
(nätverkssamarbete inom kontinuerligt lärande, strategisk planering)
Himberg, Tommi
specialsakkunnig
(analyser över prognostiseringsdata om kompetens- och arbetskraftsbehov, samarbete inom prognostisering)