Gå till innehållet
Värikkäät vaahteranlehdet aurinkoista taivasta vasten.
Fotografi: Laura Turkki

Oktober 2025

Välkommen och läsa oktobers nyhetsbrev från Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning!

Ansökan om statsunderstöd på gång: Projektunderstöd för förstärkande av studier vid sidan om arbete 3/2025

Den tredje ansökan om understöd inom projektet för förstärkande av studier vid sidan om arbete är på gång. Syftet med detta statsunderstöd är att utveckla samordning av arbete och studier och att underlätta tillgången till kompetent arbetskraft på branscher som lider av brist på arbetskraft. 

Denna ansökan om statsunderstöd är en löpande ansökan och ansökningsperioden varar ända till slutet av år 2025 eller så länge som anslaget räcker till. Ansökningarna bedöms genast när de anlänt, vilket betyder att det lönar sig för verkställare av utbildning att skicka in ansökan så snart som möjligt. Projekt som beviljats understöd kan starta sina pilotprojekt och sin utvecklingsverksamhet genast efter att understödsbeslutet fattats.

Detta statsunderstöd har riktats i första hand till sådana pilotprojekt inom förstärkande av studier vid sidan om arbete som redan har startats och vars antal deltagare är större än planerat.

Understödet riktas till yrkes- och karriärövergångar i synnerhet inom social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik samt till kvalificering inom nuvarande uppgifter.

Med detta statsunderstöd finansieras

  • planering och uppföljning av utbildning
  • vägledning av och stöd för deltagare
  • kostnader som uppstår av arrangemang av studier.

Syftet med detta statsunderstöd är att genomföra pilotprojekt och utveckla modeller för studier vid sidan om arbete när vuxenutbildningsstödet inte längre är tillgängligt för individer som stöd för heltidsstudier, och när möjligheter för att helt och hållet utebli från arbete för att studera är mer begränsade än tidigare. 

Pilotprojektens syfte är att underlätta framskridande och avläggande av studierna för arbetstagare som redan inlett sina studier. Dessutom är målsättningen att uppmuntra personer som inte har kunnat inleda studier på grund av svårigheter med att samordna arbete och studier att börja studera.

Läs meddelandet här.

 

På kommande i november: Skols upphandlar en utredning av arbetsgivarsamarbetet i utbildningarna som främjar digitalisering

Vi upphandlar en utredning som utvärderar effektiviteten och resultaten av modellerna för studier vid sidan om arbete i pilotprojekt som finansierats med statsunderstöd. Utredningsarbetet gäller ansökan om statsunderstödet Projektunderstöd för utvecklande av arbetsgivarsamarbete i utbildningar som främjar digitalisering som utlystes på sommaren 2025. Utredningens resultat skall vara färdiga den 31 december 2026.

Alla privaträttsliga gemenskaper kan delta i konkurrensutsättningen av upphandlingar.

Tidsfristen för konkurrensutsättningen inleds i början av november. Vi meddelar om detta på vår webbsida och på LinkedIn i början av anbudsperioden.

 

Kommande upphandlingar i slutet av året 2025

Utöver det ovannämnda utredningsarbetet kommer vi ännu att konkurrensutsätta sammanlagt fyra upphandlingar under år 2025. Temana och tidtabellerna för konkurrensutsättningarna är:

November

  • Kompetensbehov inom industriell robotteknik (ansvarig för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Krista Paavola)
  • Lösningar på frågor gällande energieffektivitet i industriell skala (ansvarig för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Anna Päiviö)
  • Mödrars karriärcoaching (ansvariga för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Tommi Palosaari, specialsakkunnig Anna Päiviö). Projektets tidigare namn: Pilotförsök inom utvecklande av kunnande hos personer som befinner sig utanför arbetskraften.

December

  • Kompetens inom utnyttjande av hälsoteknologi (ansvarig för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Krista Paavola)

Vi meddelar om inledningen av anbudsperioderna på vår webbsida och på LinkedIn.

 

Ny projektsida: Mödrars karriärcoaching

Vi har publicerat en ny projektsida för Mödrars karriärcoaching, ett pilotprojekt som inleds inom den nära framtiden. Pilotprojektet utreder om individuell karriärcoaching kan främja deltagande i utbildning och sysselsättning hos mödrar som är på lång föräldraledighet. Två delar ingår i pilotprojektet: individuell karriärcoaching och vetenskaplig undersökning. I fortsättningen kommer vi att samla information om hur projektet framskrider på denna webbsida.

Bekanta dig här med pilotprojektet inom Mödrars carriärcoaching.

 

Besluten har fattats: Sju nya pilotprojekt startar inom förstärkande av studier vid sidan om arbete under den andra ansökan om understödet

Vi har beviljat sammanlagt cirka 1,3 miljoner euro via den andra ansökan om statsunderstöd för pilotprojekt vars syfte är att utveckla verkställande av praktik- och andra perioder som förutsätter frånvaro från arbete i utbildningar inom social- och hälsovården samt småbarnspedagogik och specialpedagogik.   

Understöd beviljades till sju projekt runtom i Finland. Med understödet utvecklar verkställaren av utbildning och arbetsgivaren nya genomförandemetoder för studier vid sidan om arbete.

Ansökan om statsunderstöd är en del av projektet för att stärka studier vid sidan om arbete som regeringen har beslutat att genomföra under åren 2025–2026 (tem.fi).

Läs meddelandet här.

 

På kommande: textning av inspelningen av utbildningsmötet Jotpan valtionavustushankkeiden raportointi ja hallinnointi

I oktober ordnade vi ett utbildningsmöte gällande de administrativa uppgifter som utbildningsaktörerna bör ta hand om inom projekt som verkställs med statsunderstöd beviljade av Skols.

Under mötet gick vi igenom rapportering om användningen av understödet (mellanredovisning och slutredovisning), användning av Skols tjänsteportal (bakgrundsuppgifter, utbildningsrapportering och responsblankett), saker som bör tas i beaktande i samband med studierätt och prestationer på olika utbildningsnivåer (Koski- och Virta-registren), publicering och offentligheten av projektets material på Biblioteket för öppna lärresurser samt användning av Studieinfo i projekt som finansierats av Skols. 

Den svenskspråkiga textningen av inspelningen av mötet kommer att publiceras i början av november.

Se inspelningen av utbildningsmötet och presentationsmaterialen (på finska) här.

 

Du hinner ännu med: Skols intervjuar -diskussionsmöte på fredagen den 31 oktober

Tidpunkt: fredag den 31 oktober 2025 kl. 9.009.45 
Plats: Teams-fjärruppkoppling

Uppdaterande av kunnande under karriären är allt viktigare. Det kan dock vara utmanande att studera vid sidan om arbete: brist på tid, andra plikter och vardagslivet kan lätt uppta tid från studier. Hur hittar man tid, motivation och intresse för studier vid sidan av arbete?

Det första Skols intervjuar -diskussionmötet erbjuder anordnare av utbildning nya perspektiv på och praktiska idéer till hur man stöder personer som studerar vid sidan om arbetet och hur man främjar slutförandet av studierna. Under mötet delar experterna sina erfarenheter i hur de har löst dessa problem i sina egna organisationer.

Experterna som deltar i diskussionen är Jonna Kangasoja från Akordi oy samt Anne Nordman och Anni Autere-Kesti från RATEKO oy. Evenemanget faciliteras av Milma Arola.

Ta en kopp kaffe och kom och lyssna på diskussionen! Du kan delta i diskussionen eller enbart lyssna på vad som diskuteras till exempel under en promenad.

Evenemanget ordnas på finska. Evenemanget spelas inte in. Ett inlägg kommer att publiceras på Skols webbsida utgående från diskussionen.

Diskussion med ett avslappnat tag, men gällande viktiga ärenden – välkommen att delta i utvecklande av kontinuerligt lärande!

Läs mer och anmäl dig till diskussionsmötet här (på finska).

 

Decembers Skols intervjuar -diskussionsmöte: Hur utvecklar jag en ny utbildningsprodukt efter Skols-finansiering?

Du kan nu anmäla dig till årets sista Skols intervjuar -möte!

Aika: fredag den 12 december 2025 kl. 9.00–9.45 
Paikka: Teams-fjärruppkoppling  

När utbildningen som verkställts med Skols finansiering tar slut har organisationen ackumulerat värdefull erfarenhet och mycket med information. Hur kan man förvandla dessa lärdomar till utbildningsprodukter, tjänster eller examensutbildning?  

Kom och lyssna på praktiska tips och inspirerande exempel på hur Skols-periodens lärdomar kan bedriva affärsverksamheten och förstärka kunnande även i framtiden. Mötet är för anordnare av utbildning, företag och alla som vill utveckla nya utbildningslösningar. 

Experterna som deltar i diskussionen är Minna Karppinen från Arbetseffektivitetsföreningen och Satu Vainio från företaget Aava & Bang.

Evenemanget ordnas på finska.

Läs mer och anmäl dig till diskussionsmötet här (på finska).

 

Redan över 20 000 personer i arbetsför ålder har kompletterat sina kunskaper vid sidan om arbete genom EU:s RRF-finansiering beviljad av Skols

De första studerandena i RRF-finansierade utbildningar inledde sina studier på hösten 2022. Olika utbildningar har nu anordnats i 3 år och de sista av dem avslutas under våren 2026.

Vad har man hittills fått till stånd?

  • Över 20 000 personer har deltagit i utbildningarna (målsättningen av 7 800 personer har överstigits rejält)
  • Över 10 300 personer har deltagit i utbildning som främjar digitala färdigheter
  • Nästan 5 000 personer av deltagarna har varit i över 55 års ålder
  • Utbildningarna har finansierats med sammanlagt nästan 31 miljoner euro

En del av utbildningarna har riktats till grupper som deltar mer sällan än andra i utbildning, exempelvis personer i över 55 års ålder, personer vars högsta nivå av utbildning är på grundstadiet, ensamföretagare och personer med invandrarbakgrund.

Ett varmt tack till alla nästan över hundra anordnare av utbildning som har deltagit i byggande av ett mer kunnigt samhälle!

Utöver utbildningarna har vi använt RRF-finansiering även för utvecklande av prognostiseringstjänsten Kompetensbehovskompassen och Smidigt lärande i arbetet -materialbanken som stöder arbetsplatser i att ta inlärningssvårigheter i beaktande.

Skols centrala roll är att finansiera utbildningar som är kortare än examen och som besvarar behoven i det förändrande arbetslivet. En betydlig del av utbildningarna har finansierats med EU:s facilitet för återhämtning och resiliens, det vill säga RRF-finansiering (Recovery and Resilience Facility). Med hjälp av RRF-finansieringen har vi förstärkt i synnerhet digitala färdigheter hos personer i arbetsför ålder och kunnande inom övergången till grön energi.

Läs mer om Skols RRF-finansiering här.

 

Kaffebordet på arbetsplatsen är ett förträffligt ställe att fundera på kunnande och lärande 

Man behöver inte alltid långa möten och processer för att utveckla arbetsplatsen – ibland räcker det med att snacka runt en kopp kaffe. Den nationella örfilsdagen (4.10.) i ära lyfter vi fram tre övningar som man avslappnat kan gå igenom runt kaffebordet samtidigt som man småpratar och dricker någonting varmt. Övningarna hjälper med att synliggöra det egna och arbetskamraters kunnande och med att hitta på sätt som stöder lärande i arbetet. 

Kompetenskaffe
Fundera på vad allt ni ren kan göra. Var och hur har ni lärt er era kunskaper och var allt har ni nytta av ert kunnande?

Våra styrkor
Andra människor är bra speglar för oss i att upptäcka kunnande. Övningen hjälper med att uppfatta vad du och andra tänker om ert eget och kollegors kunnande. 

Diskussionsmöte: Befrämjande av lärande i arbete (på allmänspråk på finska)
Man kan och det lönar sig att tala om utmaningar och svårigheter. Fundera tillsammans på hur ni kunde ta i beaktande inlärningssvårigheter på arbetsplatsen och underlätta arbete för alla. Bekanta dig med hjälpfrågorna även på klarspråk (på finska). 

Mer övningar i att identifiera ditt kunnande hittar du på Upptäck ditt kunnande -projektsidan: https://www.jotpa.fi/sv/om-oss/projekt/upptack-ditt-kunnande/verktyg

Materialbanken har verkställts med stöd från Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).

 

Hjälpmedel som stöder läsande – Läskunnighet tillhör alla!

Läsfärdighet är en hörnsten i livslångt lärande – även i arbetslivet. Syftet med den internationella läskunnighetsdagen som firades i september är att främja läskunnighet överallt i världen och lyfta fram dess betydelse även i vuxnas lärande och vardagliga arbete.

Var femte person i arbetsför ålder i Finland har inlärningssvårigheter eller andra svårigheter i lärandet. Med hjälp av Smidigt lärande i arbetet -materialbankens praktiska verktyg och hjälpmedel kan man stödja kunnighet i läsande och skrivande på arbetsplatserna.

Nedan hittar du exempel på hjälpmedel och program som stöder läskunnighet:

Traditionella hjälpmedel som stöder läsande: Färgade överlägg av plast, läslinjal av plast eller texter på klarspråk. Du kan använda dig även av olika lässtrategier: Fundera i förväg, vad du vet om ämnet och vad du vill lära dig.

Digitala program som stöder läsande: program som läser högt texter (exempelvis Google Chrome -webbläsarens Read Aloud -utvidgning eller Microsoft Word Online) samt Tillgänglighetsbiblioteket Celias gratis talböcker.

Hjälpmedel för att läsa hittar du på allmänspråk här (på finska).

Hjälpmedel för att läsa hittar du på klarspråk här (på finska).

Tips för att identifiera lässvårigheter! Med hjälp av frågorna på listan för identifiering av lässvårigheter kan du fundera på om du har lässvårigheter eller någon annan inlärningssvårighet. 

Listan för identifiering av lässvårigheter hittar du på allmänspråk här (på finska).

Listan för identifiering av lässvårigheter hittar du på klarspråk här (på finska).

Det är möjligt att stöda läskunnighet och lärande på arbetsplatser även med små gärningar. Stöd för lärande förstärker välmående i arbetet, delaktighet och produktivitet.

Materialbankens innehåll är för tillfället tillgängliga endast på finska. 

Bekanta dig med en sammanfattning om materialbanken på svenska (skols.fi).

Materialbanken har förverkligats med stöd från Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF). 

 

Lätt och tillgängligt språk hjälper alla! 

Tydligt eller lätt språk är språk som innehåller uttryck som är lätta att förstå och som har uppdelats i en lättläst form. Lätt språk är en del av tillgänglighet. När exempelvis arbetsplatsens kommunikation är lätt att förstå och tillgängligt kan alla delta och lära sig.

Smidigt lärande i arbetet -materialbanken innehåller lätta tips på tillgänglig kommunikation.

Tydlighet och tillgänglighet ökar på jämställdhet. Även lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förutsätter att man inom flera branscher erbjuder webbtjänster som är tillgängliga för alla.

Utmana dig själv och din arbetsgemenskap: Är er kommunikation tydlig och tillgänglig?

Nedan hittar du fem lätta tips:

  • Använd bekanta ord och undvik krångliga eller främmande ord
  • Lägg till alternativa text till bilder för att personer som använder skärmläsare vet vad som finns på bilderna.
  • Se till att fonten på din text är tydlig och tillräckligt stor.
  • Erbjud innehåll i flera former, exempelvis som text, video och bilder.
  • Dela upp textens innehåll med rubriker och listor.

Behöver du mera praktiska tips?

Bekanta dig med tips om tillgänglig kommunikation på allmänspråk (på finska) här.

Bekanta dig med tips på klarspråk (på finska) här.

Smidigt lärande i arbetet -materialbanken finns tillgänglig i sin helhet på klarspråk (på finska).

Bekanta dig med webbsidan på klarspråk på finska här: https://www.jotpa.fi/fi/selkokieli/tyossa-oppiminen-sujuvaksi

 

Följ oss på LinkedIn!

Av sociala mediekanaler uppdaterar vi i första hand vårt LinkedIn-konto. Följ oss på LinkedIn för att få information om våra nyaste meddelanden och publikationer.

Bekanta dig här med Skols LinkedIn-konto.

Prenumerera på nyhetsbrevet