Gå till innehållet
Jäätynyt kasvi lumisessa maisemassa.
Fotografi: Antti Kanes

November 2025

Välkommen och läsa novembers nyhetsbrev från Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning!

Telefonnumren för Skols personal ändras den 1 januari 2026

Skols personal tar i bruk nya telefonnummer den 1 januari 2026. Förändringen sker på grund av en mer omfattande reform av undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde.

Vi meddelar om de nya telefonnumren i början av januari efter att de har bytts ut.

Numret för Skols telefonväxel +358 295 331 200 förblir detsamma också i framtiden.

 

Ansökan om statsunderstöd på gång: Projektunderstöd för förstärkande av studier vid sidan om arbete 3/2025

Den tredje ansökan om understöd inom projektet för förstärkande av studier vid sidan om arbete är på gång. Syftet med detta statsunderstöd är att utveckla samordning av arbete och studier och att underlätta tillgången till kompetent arbetskraft på branscher som lider av brist på arbetskraft. 

Denna ansökan om statsunderstöd är en löpande ansökan och ansökningsperioden varar ända till slutet av år 2025 eller så länge som anslaget räcker till. Ansökningarna bedöms genast när de anlänt, vilket betyder att det lönar sig för verkställare av utbildning att skicka in ansökan så snart som möjligt. Projekt som beviljats understöd kan starta sina pilotprojekt och sin utvecklingsverksamhet genast efter att understödsbeslutet fattats.

Detta statsunderstöd har riktats i första hand till sådana pilotprojekt inom förstärkande av studier vid sidan om arbete som redan har startats och vars antal deltagare är större än planerat.

Understödet riktas till yrkes- och karriärövergångar i synnerhet inom social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik samt till kvalificering inom nuvarande uppgifter.

Med detta statsunderstöd finansieras

  • planering och uppföljning av utbildning
  • vägledning av och stöd för deltagare
  • kostnader som uppstår av arrangemang av studier.

Syftet med detta statsunderstöd är att genomföra pilotprojekt och utveckla modeller för studier vid sidan om arbete när vuxenutbildningsstödet inte längre är tillgängligt för individer som stöd för heltidsstudier, och när möjligheter för att helt och hållet utebli från arbete för att studera är mer begränsade än tidigare. 

Pilotprojektens syfte är att underlätta framskridande och avläggande av studierna för arbetstagare som redan inlett sina studier. Dessutom är målsättningen att uppmuntra personer som inte har kunnat inleda studier på grund av svårigheter med att samordna arbete och studier att börja studera.

Läs meddelandet här.

 

Tyngdpunkterna i verksamhetsplanen för år 2026 har avgjorts

Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning beslöt den 29 oktober 2025 om tyngdpunkterna för Skols verksamhet år 2026. Rådets medlemmar representerar centrala ministerier och arbetslivet.

Tidtabellen för ansökningar om statsunderstöd och anbudsperioder vid upphandlingar under år 2026 publiceras i december 2025.

Bekanta dig med tyngdpunkterna och läs meddelandet här.

Bekanta dig med memorandumet om bakgrundsmaterial här (på finska).

 

Anbudsperioden på gång: En utredning av arbetsgivarsamarbetet i utbildningarna som främjar digitalisering

Vi upphandlar en utredning som utvärderar effektiviteten och resultaten av modellerna för studier vid sidan om arbete i pilotprojekt som finansierats med statsunderstöd. Utredningsarbetet gäller ansökan om statsunderstödet Projektunderstöd för utvecklande av arbetsgivarsamarbete i utbildningar som främjar digitalisering som utlystes på sommaren 2025.

Syftet med pilotprojekten som verkställs med statsunderstödet är att klargöra bästa och skalbara praxis för att stöda studier vid sidan om arbete för studerande tillsammans med arbetsgivaren. Inom ramen för kompetenstjänster som främjar digitalisering genomförs pilotprojekt inom effektivt arbetsgivarsamarbete.

Anbudsperioden går ut den 1.12.2025.

Läs meddelandet här.

 

Konkurrensutsättning av upphandling i november: Individuell coaching genom pilotprojektet inom mödrars karriärcoaching

Vi upphandlar tjänsteproducenter som organiserar individuell coaching för personer som tagit emot stöd för hemvård av barn i minst sex månader och som inte har en arbetsplats att återvända till. Syftet med coachingen är att stöda mödrar som tar emot stöd för hemvård av barn i att börja studera och/eller söka sig till arbete. Pilotprojektet utreder om individuell karriärcoaching kan främja deltagande i utbildning och sysselsättning hos mödrar som är på lång föräldraledighet.

Alla privaträttsliga gemenskaper kan delta i konkurrensutsättningen av upphandlingen.

Tidsfristen för konkurrensutsättningen inleds i slutet av denna vecka. Vi meddelar om detta på vår webbsida och på LinkedIn i början av anbudsperioden.

Läs mer på projektsidan för pilotprojektet inom mödrars karriärcoaching.

 

Tidtabeller för kommande upphandlingar

Vi kommer ännu att konkurrensutsätta två upphandlingar under december 2025:

  • Kompetensbehov inom industriell robotteknik (ansvarig för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Krista Paavola)
  • Kompetens inom utnyttjande av hälsoteknologi (ansvarig för förberedande av upphandlingen: specialsakkunnig Krista Paavola)

Anbudsperioden för upphandlingen Lösningar på frågor gällande energieffektivitet i industriell skala skjuts upp till februari 2026. Enligt planerna skulle anbudsperioden ha börjat i november 2025.

Tidtabellen för ansökningar om statsunderstöd och anbudsperioder vid upphandlingar under år 2026 publiceras i december 2025.

Vi meddelar om inledningen av anbudsperioderna på vår webbsida och på LinkedIn.

 

Besluten har fattats: Utbildningar inom hälsoteknologi börjar för 700 studerande

Vi har beviljat sammanlagt cirka 1,9 miljoner euro i statsunderstöd för anordnande av utbildning inom planerande, utveckling, användning och kommersialisering av hälsoteknologi. Understöd beviljades till 11 projekt runtom i Finland. 

Proffsen utvecklar sina färdigheter i användning av hälsoteknologi under utbildningarna.

Läs meddelandet här.

 

Decembers Skols intervjuar -diskussionsmöte: Hur utvecklar jag en ny utbildningsprodukt efter Skols-finansiering?

Du kan nu anmäla dig till årets sista Skols intervjuar -möte!

Tidpunkt: fredagen den 12 december 2025 kl. 9.00–9.45 
Plats: Teams-fjärruppkoppling  

När utbildningen som verkställts med Skols finansiering tar slut har organisationen ackumulerat värdefull erfarenhet och mycket med information. Hur kan man förvandla dessa lärdomar till utbildningsprodukter, tjänster eller examensutbildning?  

Kom och lyssna på praktiska tips och inspirerande exempel på hur Skols-periodens lärdomar kan bedriva affärsverksamheten och förstärka kunnande även i framtiden. Mötet är för anordnare av utbildning, företag och alla som vill utveckla nya utbildningslösningar. 

Experterna som deltar i diskussionen är Minna Karppinen från Arbetseffektivitetsföreningen och Satu Vainio från företaget Aava & Bang.

Ta en kopp kaffe och kom och lyssna på diskussionen! Du kan delta i diskussionen eller enbart lyssna på vad som diskuteras till exempel under en promenad.

Evenemanget ordnas på finska. Evenemanget spelas inte in. Ett inlägg kommer att publiceras på Skols webbsida utgående från diskussionen.

Diskussion med ett avslappnat tag, men gällande viktiga ärenden – välkommen att delta i utvecklande av kontinuerligt lärande!

Läs mer och anmäl dig till diskussionsmötet här (på finska).

 

Fotografi: Anni Autere-Kesti, Anne Nordman, Jonna Kangasoja

Gästinlägg: Hur stöder jag studerande med att avlägga studier vid sidan om arbete? 

Uppdaterande av kunnande under karriären är allt viktigare. Det kan dock vara utmanande med studier vid sidan om arbete: brist på tid, andra plikter och det dagliga livet tar lätt tid från inlärning. Erfarenheterna av utbildningar finansierade av Skols vid Byggnadsindustrin Rt Rf RATEKO och Akordi erbjuder goda praxis för stöd för studerande.

Texten har skrivits av verkställande direktör Jonna Kangasoja vid Akordi oy samt projektsekreterare Anne Nordman och biträdande rektor Anni Autere-Kesti vid Byggnadsindustrin Rt Rf RATEKO. Texten är en sammanfattning av goda praxis som presenterades under Skols intervjuar -diskussionsmötet den 31 oktober 2025.

Läs texten här (på finska).

 

Gästinlägg: Det lönar sig att satsa på förstärkande av fångars basfärdigheter

Kurser med låg tröskel i fängelser förstärker basfärdigheter, ökar på välmående och öppnar stigar till utbildning och arbete. Skols pilotförsök visar att kurserna är ett synnerligen viktigt tillägg till fängelsernas utbildningsutbud och arbetet som förbereder övergången till frihet.

Texten har skrivits av teamansvarig Kati Sunimento och specialsakkunnig Satu Tsharkov vid Brottspåföljdsmyndigheten samt forskningschef Paula Alanen vid Silta-Valmennusyhdistys. Skols publicerar slutrapporten av Utvecklande av basfärdigheter hos fångar -pilotprojektet under år 2025.

Läs texten här.

 

Så här bygger du upp en arbetsplats där var och en kan lära sig och lyckas

Man måste kontinuerligt lära sig nytt i arbetslivet, men att lära sig är inte lätt för alla. Därför behövs metoder som tar i beaktande olika slags lärande och olika styrkor hos arbetstagarna. Med små insatser kan arbetsgivaren underlätta vardagen för hela arbetsgemenskapen.

När vi beaktar olika slags lärande, bygger vi upp ett mer jämställt arbetsliv och ansvarsfullt ledarskap!

Läs mer om Smidigt lärande i arbetet -materialbanken här.

Bekanta dig med materialbankens metoder och verktyg för arbetsplatser här (på finska).


Materialbanken har verkställts med stöd från Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).

 

Chef eller personalspecialist – vet du hur inlärningssvårigheter syns på arbetsplatsen?

Var femte finländare har inlärningssvårigheter. Inlärning kan även försvåras bland annat av stress och problem med den mentala hälsan. Svårigheterna kan framkomma exempelvis genom att arbetet belastar arbetstagaren mer än vanligt, tidsplaneringen fungerar inte, tankarna irrar och det är svårt att slutföra uppgifter. 

Olika lärande och livssituationer kan tas i beaktande med små insatser. Bekanta dig nedan med några av Smidigt lärande i arbetet -materialbankens verktyg på finska för chefer och personalspecialister:

 

Så här bygger du upp en arbetsgemenskap där alla får syn på sitt kunnande

Alla har kunnande – men det är inte alltid lätt att sätta ord på det. Genom att synliggöra styrkor och kompetenser skapar vi en mer inkluderande arbetsmiljö där varje individ får växa. Med små insatser kan arbetsgivare och kollegor bidra till att stärka självinsikten och lärandet i hela arbetsgemenskapen.

Mina styrkor

Ta 15 minuter för att reflektera över vad du är bra på. Vad ger dig energi? Vad har andra berömt dig för? Skriv ner dina styrkor och använd dem som grund för utveckling – i jobbet, fritiden eller Cv:t. Läs mer om övningen här.

Våra styrkor

Den här övningen hjälper arbetsgemenskapen att identifiera gemensamma styrkor. Genom att reflektera tillsammans skapas en positiv kultur där allas bidrag värdesätts. Läs mer här.

Upptäck ditt kunnande med hjälp av en par intervju

Att prata om sitt kunnande med en kollega kan ge nya insikter. I par intervjun ställer ni frågor till varandra och hjälper varandra att sätta ord på styrkor och erfarenheter. Utforska övningen här.

Kunnandets spegel

Genom att reflektera över vad du har hjälpt andra med, kan du få syn på ditt eget kunnande. Andra människor fungerar som speglar – och hjälper dig att se det du själv kanske missar. Prova övningen här.

Kompetenskaffe

Kompetenskaffe är ett enkelt sätt att i vardagen föra samtal om kunnande. Samlas kring en kopp kaffe och diskutera frågor som hjälper er att få syn på varandras styrkor och erfarenheter. Läs mer här.

När vi lyfter fram våra styrkor och kompetenser bygger vi ett mer jämlikt arbetsliv och främjar hållbart ledarskap!

 

Följ oss på LinkedIn!

Av sociala mediekanaler uppdaterar vi i första hand vårt LinkedIn-konto. Följ oss på LinkedIn för att få information om våra nyaste meddelanden och publikationer.

Bekanta dig här med Skols LinkedIn-konto.
 

Prenumerera på nyhetsbrevet