Gå till föregående sida
Käsi piirtämässä tussilla vihkoon.

Allmänna anvisningar gällande upphandlingar som finansieras av Skols

Anvisningar för kontraktsleverantörer av upphandlingar

Denna sida innehåller anvisningar för anordnare av kompetenstjänster upphandlade av Skols. Anvisningarna gäller administration av annan än reglerad utbildning (på finska ”muu kuin säännelty koulutus”, MUKS). I slutet av sidan berättar vi även om användningen av våra finansieringslogotyper och om vår Studerandeberättelser-kampanj.

I denna anvisning syftar utbildningsaktör på anordnaren av utbildning eller en annan part som tar del av upphandlingskontraktet som anordnar utbildning som finansieras av Skols. 

 

Administration av annan än reglerad utbildning (MUKS)

Administration av utbildningar består av sju olika delar: 

  1. att föra in utbildningsutbudet på Studieinfo
  2. att godkänna studerandena hos Skols
  3. att skicka in studerandenas bakgrundsuppgifter till Skols
  4. att göra upp en beskrivning av utbildningen i eGrunder
  5. att föra över uppgifter om prestationer i KOSKI-prestationsregistret
  6. att skicka in studeranderespons till Skols
  7. att publicera utbildningens material i Biblioteket för öppna lärresurser.

 

Delarna 1, 4 och 5 verkställs via tjänster (eGrunder och KOSKI) som utgör en del av Studieinfo.

Delarna 2, 3 och 6 verkställs via Skols egna studeranderapporteringssystem. 

Del 7 verkställs i Biblioteket för öppna lärresurser -tjänsten.

Skols studeranderapporteringssystem (förutsätter inloggning): https://asiointi.jotpa.fi/sv/

 

1. Att föra in utbildningsutbudet på Studieinfo

Tjänsteproducenten ska föra in utbildningsutbudets information på Studieinfo. Det här är ett enkelt sätt för dem som är intresserade av utbildningen att hitta utbudet som finansieras av Skols på ett och samma ställe, och samtidigt fungerar Studieinfo som en marknadsföringskanal för er utbildning.

Anvisningar för registering av annat utbildningsutbud än reglerad utbildning på Studieinfo (på finska): Muiden koulutuksien tallentaminen (wiki.eduuni.fi) 

Uppdatering av högskoleutbudet som inte leder till examen på Studieinfo (på finska): Tutkintoon johtamattoman korkeakoulutarjonnan päivittäminen (uusi tarjonta) (wiki.eduuni.fi)
 

2. Att godkänna studerandena hos Skols

Studerandena skall godkännas i Skols studeranderapporteringssystem innan början av utbildningen. I princip finns det ingen orsak för Skols att inte godkänna utbildningsaktörens förslag till antagning av studerande, ifall studerandena tillhör upphandlingens målgrupp.

Följande uppgifter behövs om studerandena:

  • förnamn
  • efternamn
  • personbeteckning eller födelsedatum
  • e-postadress
  • sysselsättningsstatus (sysselsatt, arbetslös, utanför arbetskraften, företagare)
  • arbetsgivare
  • uppdragsbeteckning.

Observera att även om personbeteckningarna inte samlas in vid anmälan till utbildning, behövs uppgiften dock för registrering av studieprestationer i KOSKI-registret. 

Upphandlingens kontaktperson registreras som kontaktperson för Skols studeranderapporteringssystem om inte Skols får en anmälan om en annan person. Kontaktpersonen kan vid behov sätta till högst två andra representanter för utbildningsaktören som användare av systemet, ifall deras arbetsuppgifter förutsätter behandling av studerandenas uppgifter.

 

3. Att skicka in studerandenas bakgrundsuppgifter till Skols

Vissa bakgrundsuppgifter gällande deltagarna i utbildningen bör skickas in till Skols på ett av de följande sätten: 

  1. Utbildningsaktören matar in uppgifterna individuellt för varje studerande. 
  2. Utbildningsaktören importerar studerandenas uppgifter sammanfattat i en Excel-fil.
  3. Studeranden fyller själv i sina uppgifter via länken i systemet. Länken skickas till studerandena per e-post. (Det rekommenderade alternativet)

Studeranden behöver inte lösenord för att öppna länken, utan enkäten öppnas automatiskt via studerandens länk. 

Ett exempel på följebrev i studeranderapporteringssystemet kan användas om studerandenas bakgrundsuppgifter samlas in via länken.

Utbildningsaktören ansvarar för att bakgrundsuppgifterna samlas in från varje studerande.  Bakgrundsuppgifterna bör samlas in genast när studeranden inleder utbildningen.

Systemet visar namnen på de studerande vars bakgrundsuppgifter har skickats in. Andra bakgrundsuppgifter om studerande är inte synliga. På detta sätt kan utbildningsaktören följa med att alla studerande skickar in bakgrundsuppgifterna. Uppgifterna kan inte senare redigeras, men utbildningsaktören kan radera studerandens uppgifter.

Studerandenas bakgrundsuppgifter utnyttjas i uppföljningen av effektiviteten och allokeringen av, och uppfyllelsen av finansieringsvillkoren för utbildningen som Skols finansierat.

 

Studerande som hör till underrepresenterade grupper

Ifall studeranden hör till en grupp studerande som är underrepresenterad i utbildning, syns ett utropstecken bredvid namnet på studeranden. Studerande som är underrepresenterade i utbildning kan faktureras med koefficienten av priset på 27 arbetstimmar för en studerande. De underrepresenterade grupperna som berättigar till bonusen har definierats i beskrivningen av upphandlingen.

Information som fås genom studeranderapportering är inte nödvändigtvis omfattande, eftersom studeranden svarar kanske inte på alla av frågorna eller fyller i sina svar fel. Ifall utbildningsaktören på grund av övriga skäl är medveten om att studeranden tillhör en eller flera underrepresenterade grupper, kan studeranden faktureras med en koefficient även, om utropstecknet inte syns i systemet. Det lönar sig för utbildningsaktören att samla information om studerandens eventuella tillhörighet till underrepresenterade grupper till exempel i samband med anmälan till utbildning.

 

4. Att göra upp en beskrivning av utbildningen i eGrunder

Beskrivningar av andra än reglerade utbildningar tillsätts i eGrunder-tjänsten senast när utbildningen inleds. Beskrivningar som syns i eGrunder görs upp via administratörens arbetsbord i Studieinfo.

Organisationen skall registrera sig i Studieinfos organisationstjänst för användning av Studieinfos tjänster (eGrunder och KOSKI). 

Anvisningar för registrering: Anvisningar för organisationens registreringstjänst (wiki.eduuni.fi) 


Ibruktagande av administratörens arbetsbord i Studieinfo (https://virkailija.opintopolku.fi) förutsätter att uppgifter om utbildningsaktören, läroanstalten och användare (administratörer) finns i tjänsten.

En organisation som inte finns i Studieinfos Organisationstjänst skall registrera sig i tjänsten innan ibruktagande av övriga tjänstemannatjänster. Företrädaren för utbildningsaktören, som har antecknats rätten att utföra ärenden för organisationen, registrerar uppgifterna om organisationen och utser huvudanvändaren. Efter att Skols-administratören har godkänt uppgifterna, skapas uppgifterna om utbildningsaktören och läroanstalten i Studieinfos tjänstemannatjänster och huvudanvändaren får en kallelse för att skapa användarnamn. Huvudanvändaren kan bjuda in andra användare till tjänsten.

Användningen av tjänstemannatjänster börjar med registrering av organisationen vid adressen https://rekisterointi.opintopolku.fi/jotpa.

 

Skols-huvudanvändaren och administrationen av användarrättigheter

Organisationen bör ha minst två Skols-huvudanvändare. Med användarrättigheterna i denna roll kan man bevilja en annan person samma användarrättigheter i Tjänsterna i Studieinfo för administratörer: KOSKI-tjänstens användaradministration och dataskydd: Roller som beviljas och beskrivning av olika roller (wiki.eduuni.fi)

Läs mer om användaradministration i anvisningarna för KOSKI-huvudanvändaren: KOSKI-tjänstens användaradministration och dataskydd: Administration av tjänsteinnehavarnas KOSKI-användarrättigheter (wiki.eduuni.fi)

I problemfall ta kontakt via adressen: koski@opintopolku.fi

Anvisningar för utbildningsanordnare med finansiering av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) (wiki.eduuni.fi)


OBS! Innan en studierätt för annan än reglerad utbildning kan skapas i KOSKI-tjänsten måste utbildningsaktören publicera den lokala planen genom att använda eGrunder-tjänstens Verktyget för fritt bildningsarbete och JOTPA (Skols).

I eGrunder-tjänsten genereras automatiskt en fyrsiffrig kod för studiehelheten på studiehelhetens nivå vid publiceringen. Utbildningsaktören sparar studiehelhetens kod från den publicerade planen och lägger till den i studierättens uppgifter i KOSKI-tjänsten när studierätten skapas. Studiehelhetens kodvärde är en obligatorisk uppgift då studierätten för annan än reglerad utbildning förs in i KOSKI-tjänsten. Med studiehelhetens uppgift om kodvärde bildas en länk från studierätten i KOSKI-tjänsten till utbildningens beskrivning som finns i eGrunder-tjänsten.


Anvisningar för Verktyget för fri bildning och Skols för anordnare av utbildning (eperusteet.opintopolku.fi)

eGrunder-tjänstens kundservice och rådgivning:
eperusteet@opintopolku.fi
 

5. Att föra över uppgifter om prestationer i KOSKI-prestationsregistret

Enligt lagen om nationella studie- och examensregister ska en utbildningsaktör, som anordnar annan än reglerad utbildning som upphandlats av servicecentret enligt lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning lagra uppgifterna om studerande i utbildningen i KOSKI-informationsresursens register över annan än reglerad utbildning. 

Prestationerna av studerande som deltagit i utbildningen bedöms och inskrivs med skalan godkänd/underkänd. 

Finansieringsformskoderna som används i annan än reglerad utbildning är:

  • Kodvärde 14: Finansiering beviljad av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning
    Andra än reglerade utbildningar som finansierats av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) i form av upphandlingar
  • Kodvärde 15: Finansiering beviljad av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (RRF)
    Andra än reglerade utbildningar som finansierats av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) i form av upphandlingar verkställda med finansiering från Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF). RRF-finansieringen nämns i upphandlingsbeslutet.


Anvisningar för hur man sparar uppgifter om studierätt inom annan än reglerad utbildning (på finska): Muun kuin säännellyn koulutuksen opiskeluoikeuksien tiedot: Opiskeluoikeuden tietojen tallentaminen KOSKI-syöttökäyttöliittymässä (wiki.eduuni.fi)

Anvisningar för hur man sparar prestationsuppgifter under en studierätt (på finska): Muun kuin säännellyn koulutuksen opiskeluoikeuksien tiedot: Koulutuksen suoritustietojen tallentaminen opiskeluoikeudelle (wiki.eduuni.fi)

KOSKI-tjänstens kundservice och rådgivning:
koski@opintopolku.fi

 

Material gällande användning av KOSKI-tjänsten på svenska

Material gällande användning av KOSKI-tjänsten på finska

6. Att skicka in studeranderespons till Skols

Studeranderespons samlas in från varje person som inlett studier i slutskedet av avläggandet av studierna. Responsen samlas in genom att skicka studerandena antingen länken som finns i Skols studeranderapporteringssystem, eller följebrevet som innehåller länken.

Det är på utbildningsaktörens ansvar att samla in studeranderesponsen från varje studerande som inlett studierna. Utbildningsaktören kan följa med den insamlade responsen genom studeranderapporteringssystemet. Responsen blir synlig när minst fem (5) stycken responsblanketter har skickats in.

Utbildningsaktören beslutar om hur uppgifterna samlas in. God praxis är att ta en stund för besvarande av responsenkäten under mötet som sker i slutskedet av studierna.

 

7. Att publicera utbildningens material i Biblioteket för öppna lärresurser

Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare bör uppges) eller motsvarande nyttjanderätt bör beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som finansieras av Skols. Skols rekommenderar användning av CC BY-SA-licensen som liknar CC BY, men modifierade material måste publiceras med samma licens. Utbildningsaktören skall göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi). 

Noggrannare anvisningar hittar du i beskrivningen av upphandlingen och i kontraktet.

Läs den sammanfattande anvisningen om publicering av material i Biblioteket för öppna lärresurser (på finska)

Marknadsföring av utbildningar

Utbildningsaktören besluter själv om de bästa instrumenten för att utföra marknadsföring för utbildningen.

I vanliga fall gör utbildningsaktören upp en egen sida för utbildningarna på sin webbplats. Utbildningsmarknadsföring kan dessutom utföras exempelvis i form av 

  • marknadsföring på sociala medier
  • direkt kontakt med företag eller personer som tillhör målgruppen
  • kommunikation om utbildningsutbudet genom kanaler som används av organisationer inom branschen eller av branschen i allmänhet.

Marknadsföringsplanen behöver inte godkännas separat av Skols. Följande punkter skall dock tas i beaktande i marknadsföringen och kommunikation:

 

Framförande av utbildningens målgrupp

Utbildningens målgrupp skall tydligt framföras i all marknadsföring och kommunikation som har att göra med utbildningen. Syftet med detta är att främja ansökan till utbildningen i synnerhet hos personer som tillhör målgruppen som definierats i målsättningen för upphandlingen. 

Utbildningsaktören ansvarar för att förslaget på antagning av studerande som skickas till Skols innehåller endast personer som tillhör målgruppen som definierats i målsättningen för upphandlingen. 

 

Ikraftträdande av studierätt efter Skols godkännande

Utbildningsaktören skall i sin marknadsföring klargöra att studerandena skall godkännas av Skols innan inledning av utbildningen. Anmälan till utbildningen ensam garanterar inte rätt att avlägga studier. 

Studierätten träder i kraft först efter att utbildningsaktören har konstaterat att personen tillhör målgruppen och efter att Skols har fattat beslut om antagning som studerande. Man kan sålunda inte exempelvis garantera personer som anmält sig till utbildningen direkt tillgång till utbildningsplattformen.

 

Användning av termerna studiepoäng och kompetenspoäng

Vi rekommenderar inte användning av termerna studiepoäng eller kompetenspoäng i marknadsföringen av utbildningen. Utbildningar som upphandlats av Skols verkställs av olika slags utbildningsaktörer, men endast högskolor har rätt att bevilja studiepoäng och endast anordnare av yrkesutbildning har rätt att bevilja kompetenspoäng. 

Användning an termerna studiepoäng och kompetenspoäng kan orsaka missförstånd gällande tillgodokännandet av utbildningen i en viss omfattning, ifall studeranden som deltar i utbildningen som upphandlats av Skols senare börjar avlägga examen. Beslutet om omfattningen av det möjliga tillgodokännandet av utbildningen som finansierats av Skols fattas dock alltid av högskolan eller anstalten för yrkesutbildning som ansvarar för examensutbildningen i fråga.

Omfattningen av utbildningen kan uttryckas exempelvis som studerandearbetstimmar: Kursens omfattning är cirka 27 studerandearbetstimmar

 

Dataskyddsbeskrivning

Personuppgifter skall behandlas i enlighet med avtalet och dess bilagor Henkilötietojen käsittelyn ehdot och Käsittelytoimien kuvaus. Utbildningsaktören beaktar förfaranden som förutsätts av aktuell dataskyddslagstiftning och föreskrifter om behandling och skydd av personuppgifter. I regel agerar Skols som registerförare för sina upphandlade utbildningar medan utbildningsaktören är den som behandlar personuppgifterna.

Utbildningsaktören skall ha en egen dataskyddsbeskrivning som beskriver grunderna för behandling av personuppgifter i utbildningsaktörens egna system som utbildningsaktören själv är registerförare för (exempelvis anmälningsblankett och studerandeadministrationssystem). 

Utöver detta rekommenderar vi att utbildningsaktören tillsätter en länk på anmälningssidan till Skols dataskyddsbeskrivning gällande registret över antagning som studerande till annan än reglerad utbildning.

Du hittar Skols dataskyddsbeskrivning gällande register över studerande här (på finska):

Användning av finansieringslogon

I marknadsföringsmaterialet för kompetenstjänsten bör finansiärens logotyp och sammanhängande text användas.

Studerandeberättelser-kampanjen på sociala medier

Skols studerandeberättelser är vår kampanj på sociala medier som har att göra med kompetens- och utbildningstjänster som vi finansierar. Kampanjen gör studerandes röst hörd.

Syftet med kampanjen är att lyfta fram alla de nya färdigheter som deltagare i utbildningar har lärt sig. Med hjälp av dessa färdigheter kan det även ha uppstått nya praxis på arbetsplatser som vi gärna sprider vidare.

Vi publicerar Skols studerandeberättelser på våra egna LinkedIn-sidor. Vi använder hashtagen #opiskelijatarinoita och #studerandeberättelser i våra inlägg.

Vill du be din studerande att delta i kampanjen? Du får mer information från oss vid adressen info@jotpa.fi.

 

Sidan har uppdaterats den 29 juli 2025.

Kontakta oss

Päiviö, Anna
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)