Gå till föregående sida

Uppföljning, utvärdering av och roller i pilotförsöket inom utvecklande av basfärdigheter

Syftet med uppföljning och utvärdering är att få information om genomförande av utvecklande av basfärdigheter. Utvärdering bör genomföras både ur anordnarnas (fängelset och läroanstalten) och deltagarnas perspektiv.

 Utvärderingen bör svara bland annat på följande frågor:

  • Hur genomförbart var pilotförsöket ur fängelsets perspektiv och från synvinkeln av aktörerna inom fritt bildningsarbete?
  • Vilken nytta för, och hurdan långsiktig inverkan på deltagaren ger deltagande i utbildningen?


Verkställande av pilotförsöket (läroanstalten) ansvarar för uppföljningen av genomförandet och den interna utvärderingen. Läroanstalten och fängelsets personal förbinder sig att delta i extern utvärdering och gemensam utveckling med andra aktörer som genomför pilotförsök inom utvecklande av basfärdigheter.


Läroanstalten som använder understödet:

  • samlar in respons på funktionaliteten av utbildningens innehåll, undervisning och övriga arrangemang från studerande, lärare och samarbetspartners i fängelset (anonymitet bör tas i beaktande, den som samlar in respons bör vara någon annan än läraren om möjligt).
  • bedömer funktionaliteten av kompetensmärkena.
  • förbinder sig att registrera eventuella kompetensmärkesprestationer i KOSKI-informationsresursen (när systemet och lagstiftningen möjliggör och förpliktigar detta).
  • rapporterar om genomförandet och ger respons till Skols.
  • förbinder sig till att samarbeta med andra verkställande, Skols, UBS, UKM, Brottspåföljdsmyndigheten och med externa utvärderare.
  • förbinder sig till att delta i en cirka 2 timmars intervju gällande utvärdering av pilotförsöket och till att svara på en undersökning gällande bedömning.
  • förbinder sig till att vid behov hjälpa Skols och den externa utvärderaren med insamling av information gällande utvärdering, så som utdelande och insamling av undersökningsblanketter från de intervjuade.