Hyppää sisältöön

Näin puhut oppimisvaikeuksista (selkokieli)

Kaksi puhekuplaa, joissa toisessa on kolme pistettä kuvaamassa keskustelun aloittamista. Alla lukee "selkokieli".
Paina linkkiä ja avaa työkalu:

 

Tällä sivulla on tietoa työntekijälle ja työnantajalle.

Kerromme:

  • On tärkeää puhua oppimisvaikeuksista.
  • Työntekijän on joskus vaikeaa puhua oppimisvaikeudesta.
  • Miten oppimisvaikeuksista kannattaa puhua?
  • Miten työnantaja voi auttaa työntekijää eri tilanteissa?

Sivun lopussa on muistilista työnantajalle. Muistilistassa on vinkkejä työnantajalle.

 

Puhu oppimisvaikeuksista

Oppimisvaikeuksista on tärkeää puhua. Jos työnantaja ei tiedä työntekijän oppimisvaikeudesta, hän ei aina ymmärrä työntekijää.

Jos työntekijän on vaikeaa oppia, työn teko voi olla vaikeampaa. Työntekijä saattaa voida huonosti. Oppimisvaikeus voi vaikuttaa työn turvallisuuteen.

Kun puhutte oppimisvaikeuksista, ymmärrätte toisianne paremmin.

 

Työntekijän voi olla vaikeaa puhua

Joskus työntekijän on vaikeaa puhua oppimisvaikeuksista. Työntekijä saattaa pelätä. Hän ei ehkä tiedä oppimisvaikeuksista tarpeeksi. Jotkut ehkä kertovat vaikeuksista vain kavereilleen. 

 

Miten oppimisvaikeuksista kannattaa puhua?

Kun puhut oppimisvaikeuksista, kunnioita itseäsi ja toista puhujaa. Muista, että kaikki ovat hyviä jossakin. Kaikki voivat myös kehittyä työssä.

Käyttäydy keskustelussa hyvin. On tärkeää, että ratkaisette asioita yhdessä ja luotatte toisiinne.

 

Milloin oppimisvaikeuksista kannattaa puhua?

Oppimisvaikeudesta kannattaa puhua erilaisissa tilanteissa. Jos olet työntekijä, voit puhua työnantajalle oppimisvaikeuksista milloin vain. Voit kertoa, että oppimisvaikeus vaikuttaa työhösi tai pyytää apua.

Jos olet työnantaja, voit puhua oppimisvaikeudesta työntekijän kanssa. Puhu oppimisvaikeudesta, jos se vaikuttaa työntekijän työhön. Jos oppimisvaikeus ei vaikuta työhön, siitä ei tarvitse puhua.

 

Vinkkejä työnantajalle

Saat seuraavaksi lisää tietoa, miten voit auttaa työntekijää eri tilanteissa.

Oppimisvaikeuksista kannattaa puhua

  • kun palkkaat uutta työntekijää.
  • kun perehdytät uutta työntekijää.
  • jos työntekijä saa uusia työtehtäviä.
  • jos työhön tulee muita muutoksia. 
  • jos työntekijä menee koulutukseen.

 

Uusi työntekijä

Voit huomioida oppimisvaikeudet, kun etsit uutta työntekijää.

Voit kertoa hakijoille, että arvostat erilaisia oppijoita.

Voit tehdä työn hakemisesta helpompaa. Järjestä erilaisia tapoja hakea työtä. Työnhakijan ei aina tarvitse kirjoittaa hakemusta. Voit tavata työnhakijan tai pyytää häntä tekemään videohakemuksen.

 

Uudet työtehtävät ja työn muutokset

Joskus työ muuttuu. Työn muutos voi olla pieni tai iso. Muutokset voivat tehdä työstä vaikeampaa.

Muutoksia ovat esimerkiksi:

  • uusi työkaveri
  • uudet ohjelmat ja laitteet
  • työympäristön muutokset
  • etätyö.

 

Koulutukset

Huomioi oppimisvaikeudet työpaikan omissa koulutuksissa. Voit kysyä oppimisvaikeuksista työntekijöiltä, kun he ilmoittautuvat koulutukseen.

Auta työntekijöitä tarpeeksi koulutuksessa. Suunnittele koulutukset niin, että kaikki ymmärtävät.

 

Pidä kehityskeskusteluja

Voit puhua oppimisvaikeuksista kehityskeskusteluissa.

Kehityskeskustelu on työnantajan ja työntekijän välinen keskustelu. Kehityskeskustelussa puhutaan työntekijän työhön liittyvistä asioista.

Oppimisvaikeus voi olla arka asia. Jos olet työnantaja, kannusta työntekijää kehityskeskustelussa. Anna työntekijälle palautetta, joka auttaa häntä kehittymään.

 

Auta työntekijää

Auta työntekijää, kun hänellä on vaikeaa työssä tai vapaa-ajalla. On tärkeää, että huomioit silloin myös oppimisvaikeudet.

Joskus työntekijä ei tiedä, että hänellä on oppimisvaikeus. Silloin voitte kysyä apua työterveyshuollosta. Sinun kannattaa puhua ongelmista ensin työntekijän kanssa. Puhukaa yhdessä siitä, miten voisitte ratkaista ongelmat.

 

Muistilista työnantajalle

  • Kuuntele aina, jos työntekijä kertoo oppimisvaikeudesta.
  • Kysy, mitkä asiat ovat vaikeita työntekijälle. Muista kannustaa työntekijää. Anna myös hyvää palautetta.
  • Miettikää työntekijän kanssa, mikä auttaa työntekijää. Miettikää myös, millaista apua työntekijä haluaa.
  • Miettikää työntekijän kanssa, miten työntekijä kehittyy. Arvioikaa, miten hän on onnistunut.

 

Lue lisää Työturvallisuuskeskuksen sivustolta:

Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.