- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Vinkkejä ja apukeinoja työpaikoille (selkokieli)
- Perehdytys ja oppimisen vaikeudet (selkokieli)
Perehdytys ja oppimisen vaikeudet (selkokieli)

Tällä sivulla on tietoa työnantajalle. Sivusta on hyötyä myös työntekijälle.
Tällä sivulla saat tietoa perehdytyksestä ja oppimisvaikeuksista.
Huolellinen perehdytys on tärkeää työssä oppimisessa. Perehdytys tarkoittaa, että työnantaja antaa uudelle työntekijälle tietoa työstä ja työpaikasta.
Perehdytys on tärkeää myös työturvallisuudelle. Perehdytys on erityisen tärkeää nuorille työntekijöille. Perehdytystä tarvitaan myös, kun tehtävät muuttuvat.
Perehdytys on hyvä tilaisuus selvittää, tarvitseeko työntekijä apua työssä oppimiseen. Kun huomioit oppimisvaikeudet perehdytyksessä, autat myös muita työntekijöitä.
Myös perehdyttäjä voi oppia uutta
Toimi näin:
- Kysy perehdytyksessä, tarvitseeko työntekijä apua työssä oppimiseen.
- Mieti, miten erilaiset oppimisvaikeudet voi huomioida perehdytyksessä.
- Tarjoa perehdyttäjälle tukea ja opastusta.
Perehdyttäjän muistilista
- Varaa perehdytykseen riittävästi aikaa. Hyvä perehdytys etenee rauhallisesti ja selkeästi.
- Tarjoa suulliset ohjeet myös kirjallisena. Näin työntekijä voi lukea niitä myöhemmin.
- Huomioi perehdytyksessä erilaiset oppimisen tavat. Käytä myös kuvia ja videoita.
- Anna käytännön esimerkkejä, kun annat ohjeita. Ne auttavat ymmärtämään. Ne myös tekevät asiasta kiinnostavamman.
- Selitä uudet käsitteet.
- Jos työssä tarvitaan vierasta kieltä, tee sanasto.
- Työvaiheet voi selittää kuvien avulla. Värikoodeja voi käyttää muistamisen tukena.
- Anna työntekijälle mahdollisuus kysyä kysymyksiä.
- Luo myönteinen ilmapiiri.
- Kysy, tarvitseeko työntekijä lisäaikaa perehdytykselle. Voit myös järjestää tukihenkilön, jolta on helppo kysyä apua.
Lue lisää vinkkejä selkokielellä
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.
Katso myös:
