- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Vinkkejä ja apukeinoja työpaikoille (selkokieli)
- Huomioi ainakin nämä 5 asiaa (selkokieli)
Huomioi ainakin nämä 5 asiaa (selkokieli)

Tällä sivulla kerromme 5 helppoa asiaa, jotka voit huomioida työpaikalla. Tällä sivulla on vinkkejä erityisesti työnantajille.
1. Ole avoin ja puhu rohkeasti
Puhu rohkeasti oppimisvaikeuksista. Kuuntele työntekijää kaikissa tilanteissa.
Kannustakaa toisianne. Kaikkien on helpompi oppia, kun ei tarvitse pelätä virheitä. Kun kaikilla on turvallinen olo, jokainen voi tuntea itsensä arvokkaaksi.
2. Tunnista osaaminen ja vahvuudet
Jokainen työntekijä on hyvä jossakin. On tärkeää, että tunnistat työntekijän vahvuudet ja osaamisen työssä.
Silloin työntekijäsi on parempi työssään, ja hänen itsetuntonsa voi parantua.
3. Tarjoa apua työhön ja oppimiseen
Työntekijä usein tietää itse, millaista apua hän tarvitsee.
Työtä voi auttaa
- rauhallinen työtila
- tarpeeksi työaikaa
- apuvälineet, kuten tietokoneohjelmat tai vastamelukuulokkeet.
Jos olet työntekijä, pyydä apua työnantajalta.
Jos olet työnantaja, tarjoa apua työntekijälle.
4. Kehitä työn tapoja
Kun huomioitte oppimisvaikeudet, voitte auttaa kaikkien työtä.
Esimerkiksi ymmärrettävä viestintä, selkeät ohjeet ja lyhyet tehtävät auttavat työssä.
5. Jatka toimia arjessa
Oppimisvaikeuksiin voi saada apua helposti ja ilmaiseksi. Sopikaa avusta ja uusista toimintatavoista yhdessä työpaikalla.
Miettikää yhdessä, ovatko uudet tavat olleet hyviä.
Lue lisää vinkkejä selkokielellä
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.
