- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Työntekoa voi helpottaa (selkokieli)

Työpaikalla on tärkeää ottaa oppimisvaikeudet huomioon.
Työntekoa voi helpottaa (selkokieli)
Mikä on oppimisvaikeus?
Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.
Oppimisvaikeus johtuu siitä, että aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.
Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa.
Työpaikalla on tärkeää ottaa oppimisvaikeudet huomioon
Työelämä muuttuu nopeasti. Työssä käytetään sähköisiä laitteita enemmän kuin ennen. Siksi työntekijän on tärkeää oppia uusia taitoja koko ajan.
Työntekijä tai työnantaja ei aina huomaa, jos työntekijällä on vaikeuksia oppia asioita. Sen takia työntekijän taitoja ei ehkä aina osata hyödyntää työssä.
Apu helpottaa työn tekemistä
Kaikkien työ sujuu paremmin, kun työnantaja ottaa työntekijän tarpeet huomioon. Työnantaja voi tarjota apukeinoja, jotka auttavat oppimisvaikeuksissa.
Monet asiat muuttuvat silloin paremmiksi:
- Työntekijä tekee työnsä paremmin.
- Työntekijä voi hyvin työssään.
- Työntekijän on turvallista tehdä työtä.
- Työnantaja arvostaa kaikkia yhtä paljon.
Voit aina oppia uusia asioita
Yhdellä aikuisella viidestä eli 20 prosentilla aikuisista on vaikeuksia oppia asioita.
Vaikeudet voivat vaikuttaa omiin ajatuksiin:
- Osaanko minä asioita?
- Voinko oppia lisää?
Voit opiskella ja tehdä mukavaa työtä, vaikka sinulla olisi vaikeuksia oppia. Oppimiseen on monia apukeinoja. Apukeinoja on helppo käyttää työpaikalla. Oppimisen tukeminen on helppoa ja halpaa.
Oppimisen vaikeuksissa voi olla myös hyvää. Voit olla sinnikäs. Osaat ehkä ratkaista ongelmia. Voit sietää epävarmaa tilannetta. Nykyään nämä ovat tärkeitä taitoja työelämässä.
Lue tästä tietoa ja tarinoita
Seuraavaksi saat lisää tietoa eri oppimisvaikeuksista.
Paina kysymysmerkkiä ja lue lisää oppimisvaikeudesta.
Paina henkilön kuvaa ja lue tarina oppimisvaikeudesta työelämässä.
Ammattilaiset ovat luoneet tämän sivuston
Tämän sivuston tekstien lähteenä ovat tutkimustieto ja kokemukset aikuisten oppimisvaikeuksista.
Jotpa eli Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus on julkaissut sivuston. Jotpa on valtion virasto. Jotpa tukee sitä, että aikuiset kehittävät osaamistaan.
Sivuston yleiskieliset tekstit ovat kirjoittaneet nämä ammattilaiset:
Johanna Nukari
neuropsykologi ja psykologian tohtori
Kuntoutussäätiö
Johanna Korkeamäki
erikoistutkija ja valtiotieteiden tohtori
Kuntoutussäätiö
Riikka Marttinen
erityisasiantuntija ja toimintaterapeutti
Erilaisten oppijoiden liitto
Sivuston selkokieliset tekstit ovat kirjoittaneet Helsingin yliopiston opiskelijat:
Frida Ahonen
Iina Immonen
Laura Turkki
Elsa Yi Li
Selkokieliset tekstit on julkaistu 28.5.2025.
Myös suunnittelu- ja ohjelmistoyritys Exove Design Oy on ollut mukana sivuston toteutuksessa.
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.