- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Oppimisen tukeminen auttaa kaikkia (selkokieli)

Oppimista kannattaa tukea.
Oppimisen tukeminen auttaa kaikkia (selkokieli)
Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.
Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.
Oppimisvaikeus johtuu siitä, että aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.
Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa.
Oppimista kannattaa tukea
Monella työntekijällä on oppimisvaikeuksia. Yhdellä aikuisella viidestä eli 20 prosentilla aikuisista on vaikeuksia oppia asioita.
Voit saada apua oppimisvaikeuksiin. Jos olet työnantaja, saat tietoa siitä, miten voit auttaa työntekijää.
Tällä sivulla kerromme:
- Kaikki hyötyvät siitä, että työnantaja ottaa huomioon oppimisvaikeudet.
- Työssä tarvitaan monia taitoja.
- Oppimisvaikeudet vaikuttavat mielenterveyteen.
- Jos olet työnantaja, voit tukea työntekijää helpoilla tavoilla.
Työssä tarvitaan monia taitoja
Työntekijöiden täytyy opetella paljon uusia asioita. Se voi olla vaikeaa, jos työntekijällä on oppimisvaikeus. Työ voi keskeytyä, jos uutta tietoa on liikaa.
Oppimisvaikeudet ovat yleisiä, mutta joskus niihin ei saa tarpeeksi apua. Oppimisvaikeuksiin kannattaa hakea apua.
Voit olla taitava työssäsi, vaikka sinulla on oppimisvaikeuksia.
Kuuntele videolta, miksi oppimista kannattaa tukea. Video on yleiskielinen.
Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa mielenterveyteen
Oppimisvaikeudet voivat lisätä mielenterveyden ongelmia. Mielenterveyden ongelmat voivat myös lisätä vaikeuksia oppimisessa. Ne eivät kuitenkaan ole sama asia. On tärkeää selvittää, mistä vaikeudet johtuvat.
Työssä pärjääminen tukee mielenterveyttä. Jos työssä on liikaa vaikeita asioita, se voi vaikuttaa mielialaan. Jos olosi on huono, oppimisvaikeus voi myös tehdä työtäsi vaikeampaa.
On tärkeää, että työnantaja tunnistaa työntekijän oppimisvaikeudet ja tukee häntä. Jos sinulla on oppimisvaikeus, voit saada tukea työnantajaltasi.
Voit luottaa itseesi paremmin, kun saat tukea oppimisvaikeuksissa. Kun saat apua, voit oppia helpommin.
Jos sinulla on työssä vaikeaa, sinun kannattaa puhua oppimisvaikeuksista työnantajallesi. Se voi helpottaa oloasi. Voit kertoa myös työsuojelulle tai työterveyshuollolle.
Työnantaja voi auttaa työntekijää monella eri tavalla
Jos olet työnantaja, voit tukea työntekijää. Sinun tukesi voi parantaa työntekijän hyvinvointia. Pienet muutokset työssä voivat auttaa työntekijää.
Voit hankkia työntekijälle apuvälineitä. Apuvälineet ovat esimerkiksi laitteita tai tietokoneohjelmia. Voit järjestää myös rauhallisen työympäristön.
Voit hakea rahallista tukea. Rahalla voi järjestää työvälineet, kalusteet, työtilan tai apua toiselta työntekijältä. Jos työntekijällä on sairaus tai vamma, Kela voi järjestää apuvälineitä ammatilliseen kuntoutukseen.
Voit parantaa työkulttuuria
Työpaikan työkulttuuri paranee, kun työnantaja huomioi työntekijöiden oppimisvaikeudet. Työkulttuuri tarkoittaa, että kaikki toimivat samalla tavalla työpaikalla.
Työntekijöille kannattaa antaa tietoa oppimisvaikeuksista. Työn turvallisuus paranee, kun kaikilla on tietoa oppimisvaikeuksista. Työntekijän on myös helppo toimia työpaikalla. Silloin kaikki voivat tehdä töitä tehokkaasti.
Kun työpaikalla on töissä erilaisia ihmisiä, erilaisia näkökulmia on enemmän. Niiden avulla kaikki voivat tehdä hyviä ratkaisuja.
Työnantajan pitää auttaa työntekijää
Suomen laki sanoo, että työnantajan pitää auttaa työntekijää ylimääräisessä kuormituksessa. Lain mukaan työnantajan pitää tehdä työhön kohtuulliset mukautukset. Nämä lait ovat työturvallisuuslaki ja yhdenvertaisuuslaki.
Kohtuullisia mukautuksia ovat esimerkiksi
- lisäaika työn tekemiseen
- mahdollisuus tehdä työtä rauhallisessa paikassa
- apu työn ja ajankäytön suunnitteluun
- tietotekniset apuvälineet
- työtehtävien jakaminen.
Työntekijä sopii mukautukset yhdessä työnantajan kanssa.
Lue tästä tietoa ja tarinoita
Seuraavaksi saat lisää tietoa eri oppimisvaikeuksista.
Paina kysymysmerkkiä ja lue lisää oppimisvaikeudesta.
Paina henkilön kuvaa ja lue tarina oppimisvaikeudesta työelämässä.
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.