Hyppää sisältöön

Saavutettavan viestinnän vinkkilista (selkokieli)

Kaksi päällekkäistä puhekuplaa, joista yhdessä on tarkistusmerkki, joka kuvaa viestin ymmärtämistä. Alla lukee "selkokieli".

Tällä sivulla on tietoa työnantajalle. Sivusta on hyötyä myös työntekijälle. 

Tällä sivulla saat tietoa siitä, mitä on saavutettava viestintä. 

Huomioi työpaikan viestinnässä kaikki lukijat. Selkeä kieli auttaa kaikkia. Jos asia on hyvin tärkeä, siitä täytyy kirjoittaa erityisen selkeästi.


Saavutettavuutta voi parantaa pienillä asioilla. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikki ymmärtävät helposti. On tärkeää, että kaikki ymmärtävät työpaikan viestintää.


Selkokieli on helppoa suomen kieltä. Sitä on helpompi lukea ja ymmärtää. Selkokielen ohjeet auttavat, vaikka et kirjoittaisi selkokieltä. Kun noudatat ohjeita, tekstiä on helpompi ymmärtää.

Selkokieltä kehittää Selkokeskus (selkokeskus.fi)

Selkeä kieli ja lukivaikeus

Tässä on vinkkejä, miten voit kertoa asioista selkeästi. Se auttaa esimerkiksi niitä lukijoita, joilla on lukivaikeus. 

Kirjoittaminen

  • Kerro tärkein asia ensin. Voit tehdä loppuun yhteenvedon eli kertoa lyhyesti, mistä tekstissä on kyse.
  • Käytä tuttuja sanoja. Vältä vieraita sanoja. Selitä uudet käsitteet. 
  • Vältä liian pitkiä virkkeitä.
  • Kerro vain yksi asia yhdessä kappaleessa.

 

Asettelu

  • Kun kerrot monta asiaa, tee niistä lista.
  • Käytä tarpeeksi otsikoita.
  • Voit korostaa tärkeitä sanoja lihavoinnilla.
  • Jätä reunoihin tyhjää tilaa.
  • Erota kappaleet tyhjällä rivillä.
  • Aloita teksti aina vasemmasta reunasta.
  • Käytä selkeää fonttia, esimerkiksi Arial.
  • Käytä riittävän isoa fonttia, vähintään tekstikoko 12. 
  • Älä käytä kursiivia tai pelkkiä isoja kirjaimia.

 

Verkkosivuissa muistettavaa

  • Verkkosivun hyvä rakenne on yksinkertainen. Siinä on helppo siirtyä sivulta toiselle.
  • Tekstiä on helpompi lukea internetsivuna kuin word- tai pdf-tiedostona.
  • Tekstin kokoa voi myös muuttaa selaimen asetuksilla.
  • Käytä värejä hillitysti.
  • Valitse eri väri tekstille ja taustalle. Valitse taustan väriksi jokin muu väri kuin valkoinen.
  • Varmista, että käyttäjä voi ottaa yhteyttä myös puhelimella, ei vain sähköisesti.

 

Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.