- Etusivu
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Vinkkejä ja apukeinoja työpaikoille (selkokieli)
- Näin toimit kokouksessa (selkokieli)
Näin toimit kokouksessa (selkokieli)

Paina linkkiä ja avaa työkalu.
Tällä sivulla on tietoa työnantajalle. Jos olet työntekijä, voit lukea sivun.
Tällä sivulla saat tietoa siitä, miten oppimisvaikeudet kannattaa huomioida kokouksissa.
Tee näin ennen kokousta
- Lähetä asialista ja materiaalit osallistujille ennen kokousta. Näin kaikki voivat valmistautua kokoukseen.
- Kerro kokouksen tavoite selkeästi.
- Kysy kokouksen osallistujilta, tarvitsevatko he apua kokouksessa.
- Käytä helppoja tietokoneohjelmia, joita kaikki osaavat käyttää. Anna ohjeet niiden käyttöön.
Tee näin kokouksen aikana
- Esittele kokouksen aiheet ja kerro kokouksen aikataulu. Kerro, miten kokouksessa työskennellään.
- Puhu selkeästi ja rauhallisesti. Vältä monimutkaista kieltä.
- Käytä apuna kuvia, kuvioita tai kaavioita.
- Jos kokous on pitkä, pidä taukoja. Tauko auttaa keskittymään.
- Varmista, että osallistujat voivat välillä nousta ylös ja liikkua huoneessa.
- Kannusta osallistujia puhumaan.
- Anna osallistujien keskustella pienissä ryhmissä.
- Sopikaa, että kokousmuistion tekee joku, joka osaa tehdä sen. Se on joillekin vaikeaa. Voit kokeilla, osaako tekoäly tehdä muistion.
- Kerro kokouksen lopussa tärkeimmät asiat ja päätökset.
Tee näin, jos järjestät etäkokouksen
- Anna selkeät ohjeet, jos järjestät etäkokouksen.
- Varmista ennen kokousta, että kokoukseen on helppo liittyä.
- Sopikaa kokouksessa, onko kamera päällä. Joskus osallistuja ymmärtää paremmin, jos hän näkee puhujan. Joskus videokuva häiritsee osallistujaa.
Kokouksen jälkeen
- Lähetä kokouksen muistiinpanot kaikille.
- Jos tallensit etäkokouksen videolle, lähetä video osallistujille.
- Pyydä palautetta kokouksesta. Voit kysyä esimerkiksi sitä, otettiinko oppimisvaikeudet sopivasti huomioon kokouksessa.
Lue lisää vinkkejä selkokielellä
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.