- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Vinkkejä ja apukeinoja työpaikoille (selkokieli)
- Näillä apuvälineillä helpotat työtä (selkokieli)
Näillä apuvälineillä helpotat työtä (selkokieli)

Tällä sivulla kerromme, miten helpotat työn tekoa. Voit helpottaa työtä ja oppimista monilla tavoilla. Esittelemme siihen erilaisia apuvälineitä.
Apuvälineet auttavat
- lukemaan
- kirjoittamaan
- keskittymään
- muistamaan
- käyttämään aikaa tehokkaammin.
Apuvälineet voivat olla perinteisiä, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole digitaalisia. Apuvälineet voivat olla myös digitaalisia. Voit käyttää niitä esimerkiksi tietokoneella tai älypuhelimella.
Lisäksi kerromme, miten työympäristö vaikuttaa oppimiseen.
Perinteiset apuvälineet
Perinteisiä apuvälineitä ovat esimerkiksi
- lukuviivaimet
- tehtävälistat
- oppimisen tekniikat
- muistamista, keskittymistä sekä ajan käyttöä auttavat välineet.
Seuraavaksi saat lisää tietoa perinteisistä apuvälineistä.
Voit selata apuvälineitä sen mukaan, mihin tarvitset apua.
Apuvälineitä on keskittymiseen, lukemiseen ja kirjoittamiseen, ja laskemiseen.
Digitaaliset apuvälineet
Digitaalisia apuvälineitä ovat esimerkiksi
- saneluohjelmat
- tekstien kuunteluohjelmat
- käännösohjelmat
- ajastimet
- tehtäväsovellukset
- muistiinpanosovellukset.
Myös tietokoneen toimisto-ohjelmissa on monia välineitä, jotka helpottavat työn tekoa.
Seuraavaksi saat lisää tietoa digitaalisista apuvälineistä.
Voit selata apuvälineitä sen mukaan, mihin tarvitset apua.
Apuvälineitä on keskittymiseen, lukemiseen ja kirjoittamiseen, ja laskemiseen.
Ergonomia
Pidä huolta ergonomiasta. Ergonomia tarkoittaa, että sinulla on hyvä asento, kun teet töitä.
Ergonomiaa parantaa esimerkiksi hyvä työpöytä ja työtuoli. Voit säätää niitä asentosi mukaan.
Työympäristö
Huomioi myös työympäristö. Jos työympäristössä on liikaa ihmisiä ja ääniä, työ saattaa olla vaikeaa. Äänet saattavat kuormittaa aisteja esimerkiksi avotoimistossa.
Voit laittaa sermejä työpaikalle. Sermit jakavat huoneen tilaa ja sulkevat pois häiriöitä.
Taukotilassa kannattaa olla apuvälineitä, joilla voi liikkua tauon aikana. Liikunta auttaa keskittymään.
Työympäristön tarkistuslista
Jos haluat tarkistaa, onko työympäristö kaikille sopiva, voit käyttää tarkistuslistaa. Tarkistuslista on kirjoitettu yleiskielellä.
Lue lisää vinkkejä selkokielellä
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.
