Hyppää sisältöön
Bannerissa turkoosilla taustalla teksti "Työssä oppiminen sujuvaksi selkokieli".

Oppimista kannattaa tukea.

Oppimisen tukeminen auttaa kaikkia (selkokieli)

Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.

Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Aivosi käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.

Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.

Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa. Myös nämä kuuluvat oppimisen vaikeuksiin, vaikka ne erotetaan oppimisvaikeuksista, jotka ovat mukana syntymästä asti.

Oppimista kannattaa tukea

Monella työntekijällä on oppimisvaikeuksia. Yhdellä aikuisella viidestä eli 20 prosentilla aikuisista on vaikeuksia oppia asioita.


Voit saada apua oppimisvaikeuksiin. Jos olet työnantaja, saat tietoa siitä, miten voit auttaa työntekijää.

Tällä sivulla kerromme:

  • Kaikki hyötyvät siitä, että työnantaja ottaa huomioon oppimisvaikeudet.
  • Työssä tarvitaan monia taitoja.
  • Oppimisvaikeudet vaikuttavat mielenterveyteen.
  • Jos olet työnantaja, voit tukea työntekijää helpoilla tavoilla.

 

 

Työssä tarvitaan monia taitoja

Työntekijöiden täytyy opetella paljon uusia asioita. Se voi olla vaikeaa, jos sinulla on oppimisvaikeus. Työ voi keskeytyä, jos uutta tietoa on liikaa. 

Oppimisvaikeudet ovat yleisiä, mutta joskus niihin ei saa tarpeeksi apua. Oppimisvaikeuksiin kannattaa hakea apua.

Voit olla taitava työssäsi, vaikka sinulla on oppimisvaikeuksia.

Kuuntele videolta, miksi oppimista kannattaa tukea. Video on yleiskielinen.

 

Oppimisvaikeudet vaikuttavat mielenterveyteen

Oppimisvaikeudet voivat lisätä mielenterveyden ongelmia. Mielenterveyden ongelmat voivat myös lisätä oppimisvaikeuksia. Ne eivät kuitenkaan ole sama asia.

Oppimisvaikeus voi tehdä olostasi huonomman, jos se vaikuttaa työhösi liikaa. Jos olosi on huono, oppimisvaikeus voi myös tehdä työtäsi vaikeampaa.

On tärkeää, että työnantaja tunnistaa työntekijän oppimisvaikeudet ja tukee häntä. Jos sinulla on oppimisvaikeus, voit saada tukea työnantajaltasi.

Voit luottaa itseesi paremmin, kun saat tukea oppimisvaikeuksissa. Kun saat apua, voit oppia helpommin.

Sinun kannattaa puhua oppimisvaikeuksista työnantajallesi. Se voi helpottaa oloasi.

 

Työnantaja voi auttaa työntekijää monella eri tavalla

Jos olet työnantaja, voit tukea työntekijää. Sinun tukesi voi parantaa työntekijän hyvinvointia. Pienet muutokset työssä voivat auttaa työntekijää. 

Voit hankkia työntekijälle apuvälineitä. Apuvälineet ovat esimerkiksi laitteita tai tietokoneohjelmia. Voit järjestää myös rauhallisen työympäristön.

Voit hakea rahallista tukea. Rahalla voi järjestää työvälineet, kalusteet, työtilan tai apua toiselta työntekijältä. Jos työntekijällä on sairaus tai vamma, Kela voi järjestää apuvälineitä ammatilliseen kuntoutukseen.

Lue lisää tuista:

Voit parantaa työkulttuuria

Työpaikan työkulttuuri paranee, kun työnantaja huomioi työntekijöiden oppimisvaikeudet. Työkulttuuri tarkoittaa, että kaikki toimivat samalla tavalla työpaikalla.

Työntekijöille kannattaa antaa tietoa oppimisvaikeuksista. Työn turvallisuus paranee, kun kaikilla on tietoa oppimisvaikeuksista. Työntekijän on myös helppo toimia työpaikalla. Silloin kaikki voivat tehdä töitä tehokkaasti.

Kun työpaikalla on töissä erilaisia ihmisiä, erilaisia näkökulmia on enemmän. Niiden avulla kaikki voivat tehdä hyviä ratkaisuja.

 

Työnantajan pitää auttaa työntekijää

Suomen laki sanoo, että työnantajan pitää auttaa työntekijää ylimääräisessä kuormituksessa. Lain mukaan työnantajan pitää tehdä työhön kohtuulliset mukautukset. Nämä lait ovat työturvallisuuslaki ja yhdenvertaisuuslaki. 

Lue lisää painamalla linkkiä:

Lue tästä tietoa ja tarinoita

Tässä kuvassa on tietoa oppimisvaikeuksista ja tarinoita erilaisista oppijoista työelämässä.

Toimi näin:

1. Paina kuvia.

2. Lue tietoa ja tarinoita.

Painettavien kuvien selitykset:

  • Kysymysmerkki: tietoa oppimisvaikeuksista lyhyesti
  • Maapallo: linkki ulkoisille verkkosivuilla, joilla on lisätietoa
  • Ihmishahmo: keksitty tarina työntekijästä, jolla on oppimisvaikeuksia.

Vasemman yläkulman kuvakkeesta voit lukea kuvan sisällöt saavutettavassa näkymässä. Oikean alakulman kuvakkeista voit kääntää sisällöt toiselle kielelle.

Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.