Hyppää sisältöön
Bannerissa turkoosilla taustalla teksti "Työssä oppiminen sujuvaksi selkokieli".

Työssä oppimista voidaan tukea monenlaisilla työjärjestelyillä.

Oppimisen tuki ja työjärjestelyt (selkokieli)

Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.

Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.

Oppimisvaikeus johtuu siitä, että aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.

Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa.

Työ voi olla joskus raskasta. Työjärjestelyt ovat keinoja, jotka auttavat työntekijää tekemään työnsä paremmin. Ne myös auttavat työntekijää jaksamaan.

Esimerkiksi työympäristön muuttaminen rauhallisemmaksi voi auttaa. Suuri osa työjärjestelyistä on ilmaisia tai halpoja.

Miettikää työpaikalla esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Mitkä ovat tärkeät työtehtävät?
  • Millainen työympäristö on? Onko se liian meluisa?
  • Onko viestintä työpaikalla kaikille saavutettavaa?

Työnantaja voi saada rahaa, jos työntekijälle pitää ostaa uusia työvälineitä tai antaa enemmän apua työssä. Tämän tuen nimi on työolosuhteiden järjestelytuki.

 

Arjen vinkkejä oppimisvaikeuksien huomioimiseen

Lue tästä vinkkejä siihen, miten voit ottaa oppimisvaikeuden huomioon arjessa.

Avaa teksti painamalla värikästä laatikkoa.

Keskittyminen

Rauhallinen työympäristö tukee keskittymistä. Esimerkiksi ohikulkevat ihmiset voivat häiritä. Keskeytykset häiritsevät keskittymistä. Työntekijää voi auttaa, jos hän voi keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan.

Jos työympäristö on meluisa, vastamelukuulokkeet auttavat. Etätyö tai erillinen rauhallinen tila voivat auttaa. Myös erilaiset apuvälineet, kuten ”stressilelut”, voivat auttaa.

Suunnittelu ja aloittaminen

Työn itsenäinen suunnittelu tai aloittaminen ei ole aina helppoa.

Jos olet työnantaja, toimi näin:

  • Kun jaat työtehtäviä, huomioi työntekijöiden vahvuudet.
  • Joskus lisäperehdytys tai asiantuntijan apu auttaa.
  • Ota työntekijä mukaan työn suunnitteluun.


Jos olet työntekijä, toimi näin:

  • Selkeä aikataulu auttaa.
  • Mieti työpäivän lopussa, mistä aloitat työn seuraavana aamuna.
  • Pilko työtehtävä pienempiin osiin.
  • Aloita pienimmästä tehtävästä.
Muisti

Työnantaja voi auttaa työntekijää muistamaan paremmin asioita.

Jos olet työnantaja, toimi näin:

  • Anna työntekijän keskittyä työtehtävään rauhassa.
  • Järjestä perehdytys useassa lyhyessä jaksossa.
  • Asian selittäminen jollekin toiselle tukee myös muistia. Voisivatko työntekijät perehtyä uuteen aiheeseen tai tehtävään yhdessä keskustellen?

Jos olet työntekijä, toimi näin:

  • Muotoile uusi asia omin sanoin. Pelkkä asioiden toistaminen ei aina riitä.
  • Tee selkeät muistilistat tärkeistä työvaiheista.
  • Käytä apuna muistutuksia.
     
Lukeminen

Monessa työssä työntekijän pitää lukea paljon. Se voi joskus olla vaikeaa.

Jos olet työntekijä, toimi näin:

  • Valitse tilanteeseen ja tekstiin sopiva lukemistapa. 
  • Joskus riittää yleinen silmäily. 
  • Joskus taas pitää syventyä tekstiin.
  • Jaa pidempi teksti pienempiin osiin.
  • Jos aikaa on rajallisesti, aloita tärkeimmästä ensin.
  • Kertaa lukemaasi tarvittaessa.
  • Joskus lukemista helpottaa konkreettinen apuväline, esimerkiksi värillinen lukukalvo tai lukuviivain.
Kirjoittaminen

Pitkän tekstin kirjoittaminen on vaikeaa.

Tee suunnitelma ennen kuin kirjoitat tekstiä.

Mieti näitä asioita:

  • Miksi kirjoitan tämän tekstin?
  • Mistä asioista haluan kirjoittaa?
  • Millainen kokonaisuus teksti on?

Esimerkiksi mindmap eli ajatuskartta on hyvä tapa suunnitella.

Jos sinulla on hyvä ajatus, kirjoita se paperille heti. Voit muokata tekstiäsi tai korjata virheet myöhemmin esimerkiksi seuraavana päivänä. Työkaveri voi myös auttaa sinua korjaamaan tekstiä.

Voit harjoitella kirjoittamista. Esimerkiksi voit kirjoittaa lyhyttä päiväkirjaa siitä, mitä sinulle tapahtui tänään.

Matematiikka

Laskeminen on helpompaa, kun sinulla on aina edessäsi paperilla mallilaskuja, kaavoja ja muistisääntöjä. Sinulla voi olla lista, jonka avulla tarkistat, että olet tehnyt kaiken.

Kirjoita sinun ajatuksesi paperille. Se voi auttaa sinua ratkaisemaan esimerkiksi prosenttilaskuja. Voit käyttää laskukonetta, jossa on iso näyttö, tai joka lukee numeroita ääneen.

Jos olet työnantaja, toimi näin:

Ota huomioon työntekijät, joilla on vaikeus numeroiden kanssa. Anna heille sopivia kirjallisia työtehtäviä. Anna matemaattiset tehtävät niille, jotka ovat hyviä numeroiden kanssa.

 

Vinkkejä matematiikan vaikeuksien tukemiseen (oppimisvaikeus.fi).

Hahmottaminen

Voit tukea hahmottamisvaikeuksia monella tavalla. 

Käytä selkeää nimeä paikoista, joita käytätte työpaikalla. 

Kerro selkeä reitti, miten paikkaan pääsee.

Pidä tavarat aina samassa paikassa. Käytä nimikylttejä ja värikoodeja. Näin työntekijä löytää tavarat helpommin.

Kirjoita selkeät ohjeet, miten esimerkiksi johdot kytketään laitteeseen.

 

Lisätietoa hahmotusvaikeuksista (hahku.fi)

Harjoituksia sisältävä maksuton oppimisympäristö (hahmola.fi)

Mitä on tärkeää ottaa huomioon, kun tehdään työjärjestelyjä?

Jos työntekijällä on oppimisvaikeus, työnantaja voi tehdä erilaisia työjärjestelyjä.

Työnantajan pitää miettiä:

  • mitkä ovat työntekijän tärkeimmät tehtävät
  • miten työntekijän oppimisvaikeus ei haittaa työtä liikaa
  • mitä tapoja koko työyhteisöllä on työn tekemiseen.

Kaikkia auttaa se, että työpaikalla voi keskittyä, siellä on hyvä perehdytys ja asioista kerrotaan selkeästi.

Työelämäsanastoa selkokielellä

Osa järjestelyistä vaatii enemmän

Yleensä työjärjestelyt ovat ilmaisia tai halpoja. Työnantaja voi pyytää apua asiantuntijalta. Joskus työkaverin opettaminen tai perehdytys vie enemmän aikaa myös muilta työntekijöiltä.

Jos työntekijällä on todettu oppimisvaikeus, työnantaja voi hakea työolosuhteiden järjestelytukea. Se on raha, jolla työnantaja voi ostaa työntekijälle uusia työvälineitä tai antaa enemmän apua työssä.

Lue lisää tuesta:

Lue tästä tietoa ja tarinoita

Seuraavaksi saat lisää tietoa eri oppimisvaikeuksista. 
Paina kysymysmerkkiä ja lue lisää oppimisvaikeudesta. 
Paina henkilön kuvaa ja lue tarina oppimisvaikeudesta työelämässä. 

Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.