- Etusivu
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Oppimisen haasteet (selkokieli)

Monet haasteet vaikuttavat oppimiseen.
Oppimisen haasteet (selkokieli)
Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.
Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.
Oppimisvaikeus johtuu siitä, että aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.
Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa.
Tällä sivulla kerromme:
- Oppimisvaikeuksia on monenlaisia.
- Oppiminen voi olla vaikeaa, jos sinun elämässäsi on vaikea tilanne.
- Voit menestyä työelämässä, vaikka sinulla olisi oppimisvaikeuksia.
Oppimisvaikeuksia on monenlaisia
Kehityksellinen oppimisvaikeus tarkoittaa, että sinulla on ollut vaikeuksia oppia jo lapsena. Aivosi käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.
Lukivaikeus on yleisin oppimisvaikeus.
Muita oppimisvaikeuksia ovat:
- matematiikan vaikeus
- kehityksellinen kielihäiriö eli vaikeus puhua tai ymmärtää puhetta
- vaikeus hahmottaa asioita
Myös tarkkaavuuden vaikeuteen eli vaikeuteen keskittyä voi liittyä se, että ihmisen on hankala oppia asioita.
Ihmisellä voi olla monta oppimisvaikeutta samaan aikaan. Esimerkiksi lukivaikeuteen voi liittyä myös vaikeus keskittyä.
Oppiminen voi olla vaikeaa, jos elämässä on vaikea tilanne
Myös muut elämän asiat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa vähäksi aikaa.
Näitä ovat esimerkiksi
- motivaation puute
- stressi
- vaikea tilanne elämässä
- mielenterveyden ongelmat
- aivoihin vaikuttavat sairaudet.
Näissä tilanteissa puhutaan oppimisen vaikeuksista. Ne kuitenkin erotetaan oppimisvaikeuksista, jotka ovat mukana syntymästä asti.
Oppiminen voi tuntua joskus vaikealta, vaikka sinulla ei olisi oppimisvaikeutta. Oppiminen voi olla taas helpompaa, kun elämässä menee hyvin.
Löydä omat vahvuutesi ja sinulle sopiva työ
Voit olla älykäs, vaikka sinulla olisi oppimisvaikeuksia. Voit menestyä opinnoissa tai työssä, vaikka sinulla olisi oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeuksia on monilla aikuisilla.
Sinun on tärkeää tietää, mitkä ovat sinun omat vahvuutesi eli missä asioissa olet hyvä. Näin löydät myös sinulle sopivan työn.
Aikuisena on usein mukavaa oppia uusia asioita työssä, koska asiat liittyvät omaan työhön.
Ihmiset, joilla on oppimisvaikeuksia, voivat olla sinnikkäitä ja luovia. Heillä voi olla uusia ja erilaisia tapoja ratkaista ongelmia. Jokaisella on jokin vahvuus. Esimerkiksi monet ihmiset osaavat tehdä asioita käsillään.
Lue tästä tietoa ja tarinoita
Seuraavaksi saat lisää tietoa eri oppimisvaikeuksista.
Paina kysymysmerkkiä ja lue lisää oppimisvaikeudesta.
Paina henkilön kuvaa ja lue tarina oppimisvaikeudesta työelämässä.
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.