Remote video URL
- Etusivu
- Selkokieli
- Työssä oppiminen sujuvaksi (selkokieli)
- Tunnista oppimisvaikeudet (selkokieli)

Oppimisvaikeudet näkyvät työssä eri tavoin.
Tunnista oppimisvaikeudet (selkokieli)
Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.
Mikä on oppimisvaikeus? Avaa selitys painamalla tästä.
Oppimisvaikeus tarkoittaa sitä, että sinun on vaikea oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus sekä matematiikan vaikeus.
Oppimisvaikeus johtuu siitä, että aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin muilla.
Oppiminen voi olla vaikeaa myös muiden syiden takia. Esimerkiksi motivaation puute tai mielenterveyden ongelmat voivat tehdä oppimisesta vaikeaa.
Miten tunnistat oppimisvaikeudet?
Tällä sivulla on tietoa eri oppimisvaikeuksista. Kerromme, miten voit tunnistaa oppimisvaikeudet. Annamme vinkkejä työnantajalle, mitä hän voi tehdä, kun työntekijällä on oppimisvaikeus.
Tällä sivulla kerromme:
- Saatat huomata oppimisvaikeuden vasta aikuisena.
- Oppimisvaikeudet näkyvät työelämässä monella tavalla.
- Työntekijä saattaa muokata tehtäviään oppimisvaikeuden takia.
- On tärkeää, että työnantaja keskustelee työntekijöiden kanssa oppimisvaikeuksista.
- Työn tekeminen on helpompaa, kun työnantaja tietää työntekijöiden oppimisvaikeuksista.
Kuuntele videolta, miten voit huomata oppimisvaikeuden. Video on yleiskielinen.
Myös aikuisilla voi olla oppimisvaikeus
Moni ihminen on saanut tietää jo koulussa, että hänellä on oppimisvaikeus. Kaikki ihmiset eivät aina tiedä, että heillä on oppimisvaikeus. Oppimisvaikeutta ei välttämättä ole huomattu koulussa. Lievä oppimisvaikeus saattaa näkyä vasta aikuisena.
Miten oppimisvaikeudet näkyvät työssä?
Oppimisvaikeudet näkyvät työssä eri tavoin.
Oppimisvaikeus voi vaikuttaa kaikkiin tehtäviisi tai vaikeuttaa vain joitakin tehtäviäsi. Elämäntilanteesi voi vaikuttaa oppimisen haasteisiin. Joskus oppimisvaikeus voi vaikuttaa työhösi enemmän ja joskus vähemmän.
Seuraavaksi kerromme esimerkkejä siitä, miten oppimisvaikeudet voivat näkyä arjessa.
Lukivaikeus
Lukivaikeus
Lukivaikeus tarkoittaa, että luet ja kirjoitat hitaasti.
Lukivaikeus vaikuttaa työhön esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Kun kirjoitat tekstiä, kirjaimet vaihtavat paikkaa.
- Kun teet laskentataulukkoa, kirjoitat numerot väärään ruutuun.
- Sinun on vaikeaa oppia vieraita kieliä.
- Tarvitset paljon aikaa uusien asioiden opetteluun.
Hahmotusvaikeus
Hahmotusvaikeus
Hahmotusvaikeus tarkoittaa, että sinun on vaikeaa hahmottaa ympäristöä ja yksityiskohtia.
Hahmotusvaikeus vaikuttaa työhön esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Sinun on vaikeaa löytää tavaroitasi.
- Et löydä perille oikeisiin paikkoihin.
- Sinun on vaikeaa hahmottaa ajan kulkua.
- Matematiikka, numerot ja laskeminen ovat sinulle vaikeita.
Keskittymisen ongelmat
Keskittymisen ongelmat
Joillekin työntekijöille on vaikeaa keskittyä. Esimerkiksi äänekäs ympäristö saattaa häiritä ja kiinnittää huomiosi, ja keskittyminen loppuu.
Työn tekeminen muuttuu hitaammaksi, jos työntekijän on vaikeaa keskittyä.
Työn suunnittelu ja toteutus
Työn suunnittelu ja toteutus
Jos työntekijällä on oppimisvaikeus, työtä voi olla vaikeaa suunnitella. Suunnitelmia voi olla vaikeaa toteuttaa. Työn aloittaminen on silloin haastavaa itsenäisesti. Joskus tehtävät saattavat jäädä kesken.
Oppimisvaikeuksia voi helpottaa tekemällä työtä eri tavalla
Monet ihmiset kehittävät keinoja, joiden avulla he selviytyvät haasteista. Joskus he muokkaavat itse työtehtäviään eli kompensoivat.
He eivät kerro oppimisvaikeuksistaan, vaan yrittävät tehdä työtä eri tavalla. Silloin muut eivät huomaa oppimisvaikeuksia.
Kompensointia on esimerkiksi:
- Työntekijä tulee avokonttoriin aikaisin aamulla, jotta hän saisi työrauhan. Päivällä avokonttori voi olla liian meluisa, koska silloin samassa tilassa on paljon ihmisiä ja ääniä.
- Jos työntekijällä on lukivaikeus, hän saattaa käyttää paljon aikaa tekstien tarkistamiseen.
Jos työntekijän on vaikeaa selviytyä työtehtävistä, hän voi uupua. Sen vuoksi avoin keskustelu työpaikalla on tärkeää.
Työpaikalla voi keskustella oppimisen vaikeuksista
Joskus omista oppimisvaikeuksista on vaikea kertoa työpaikalla. Siihen voi olla monia syitä. Jos työntekijällä ei ole virallisesti todettuja oppimisvaikeuksia, hänen voi olla vaikea kertoa niistä työnantajalle.
Työnantaja, toimi näin:
- Jos työntekijälläsi on oppimisvaikeus, keskustelkaa siitä rauhallisessa ja luottamuksellisessa paikassa.
- Joskus on hyvä, että mukana on esimerkiksi työsuojelun edustaja tai läheinen työtoveri.
- Voitte pohtia oppimisvaikeuksia myös esimerkiksi kehityskeskustelussa.
- Voit tehdä myös työhyvinvointikyselyn. Kyselyssä työntekijät voivat kertoa oppimisvaikeuksistaan. Näin saat tietää, kuinka monella työntekijällä on oppimisvaikeuksia.
Oppimisvaikeuksia voi selvittää eri tavoilla
Oppimisvaikeuksien tarkempi selvittäminen aikuisena voi olla hyödyllistä.
Yksi tapa tunnistaa oppimisvaikeus on itsearviokysely. Sellainen on esimerkiksi Lukivaikeuden tunnistuslista (jotpa.fi), jonka työntekijä voi täyttää itse tai yhdessä toisen ihmisen kanssa.
Terveydenhuollossa oppimisvaikeuksia selvittävät psykologit ja neuropsykologit. He arvioivat esimerkiksi muistin, oppimisen ja keskittymisen taitoja. Myös erityisopettajat ja puheterapeutit selvittävät aikuisten oppimisvaikeuksia.
Virallisen lausunnon antaa yleensä psykologi, erityisopettaja tai puheterapeutti.
Jos työntekijällä on sairaus tai vamma, joka vaikeuttaa hänen arkeansa tai töiden tekemistä, hän voi hakea Kelasta kuntoutusta. Kuntoutusta varten työntekijä tarvitsee virallisen diagnoosin. Sen antaa vain lääkäri.
Työnantaja voi saada rahaa, jos työntekijälle pitää ostaa uusia työvälineitä tai antaa enemmän apua työssä. Tämän tuen nimi on työolosuhteiden järjestelytuki.
Lue lisää tuista:
Kelan kuntoutus (kela.fi)työntekijälle, selkokielinen sivu
Työolosuhteiden järjestelytuki (tem.fi)työnantajalle, yleiskielinen sivu
Lue tästä tietoa ja tarinoita
Seuraavaksi saat lisää tietoa eri oppimisvaikeuksista.
Paina kysymysmerkkiä ja lue lisää oppimisvaikeudesta.
Paina henkilön kuvaa ja lue tarina oppimisvaikeudesta työelämässä.
Euroopan unioni on antanut rahaa tätä sivustoa varten.
Tällä sivulla: