Hyppää sisältöön

Perustaitovalmennuskokeilun seuranta, arviointi ja roolit

Seurannan ja arvioinnin tavoitteena on saada tietoa perustaitovalmennusten toteutuksesta. Arviointia tulee tehdä sekä järjestäjien (vankilan ja oppilaitoksen) että osallistujien näkökulmista. Arvioinnin tavoitteena on vastata mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten toteutuskelpoinen kokeilu oli vankilan ja VST-toimijoiden näkökulmasta?
  • Mitä hyötyä ja pidemmän aikavälin vaikutuksia valmennukseen osallistuminen tuottaa osallistujalle?

Kokeilun toteuttaja (oppilaitos) vastaa toteutuksen seurannasta ja sisäisestä arvioinnista. Oppilaitos ja vankilan henkilöstö sitoutuvat osallistumaan ulkoiseen arviointiin ja yhteiskehittämiseen muiden perustaitokokeilua toteuttavien tahojen kanssa.  

Avustusta käyttävä oppilaitos:

  • kerää palautetta valmennuksen sisällön, opetuksen ja muiden järjestelyjen toimivuudesta opiskelijoilta, opettajilta ja yhteistyökumppaneilta vankilassa (huomioitava anonymiteetti, palautteen kerääjä mahdollisuuksien mukaan muu kuin opettaja).
  • arvioi perustaitomerkkien toimivuutta.
  • sitoutuu viemään mahdolliset osaamismerkkisuoritteet KOSKI-tietovarantoon (kun järjestelmä ja lainsäädäntö sen mahdollistaa ja siihen velvoittaa).
  • raportoi toteutuksen ja antaa palautetta Jotpalle.
  • sitoutuu yhteistyöhön muiden toteuttajien, Jotpan, OPH:n, OKM:n, RISE:n ja ulkoisen arvioijan kanssa.
  • sitoutuu vastaamaan kokeilun arviointin liiittyään noin 2 tunnin haastatteluun ja vastamaan arviointiin liittyvään kyselyyn.
  • sitoutuu auttamaan Jotpaa ja ulkopuolista arvioijaa tarvittaessa arviointiin liittyvässä tiedonkeruussa, kuten kyselylomakkeiden jakamisessa ja keräämisessä haastateltavilta.