Hyppää sisältöön

Työssä oppiminen sujuvaksi –materiaalipankki löytyy nyt selkokielellä

Tiedote
28.5.2025
Bannerissa turkoosilla taustalla teksti "Työssä oppiminen sujuvaksi selkokieli".

Hyvää kansainvälistä selkokielen päivää!  

Olemme tänään julkaisseet Työssä oppiminen sujuvaksi –sivuston selkokielellä. Sivuston aihe on aikuisten oppimisvaikeudet. Julkaisimme sivuston yleiskielellä syksyllä 2024.

 

Saat tietoa oppimisvaikeuksista ja työelämästä

Sivustolla kerromme:

  • Mitä oppimisvaikeudet ovat?
  • Miksi työnantajan kannattaa tukea oppimista?
  • Miten voit huomata oppimisvaikeudet ja puhua niistä?

Sivustosta on hyötyä työnantajille ja työntekijöille. Sivuston avulla työpaikalla voidaan ottaa oppimisvaikeudet ja erilaiset työntekijät paremmin huomioon. Tämä parantaa työpaikan toimintaa ja ilmapiiriä.

Löydät sivustolta helppoja vinkkejä ja apukeinoja. Niillä voit helpottaa sinun, työkaverisi tai työntekijäsi oppimista ja työtä. 

 

Työpaikalla on tärkeää ottaa oppimisvaikeudet huomioon

Monella työntekijällä on oppimisvaikeuksia. Yhdellä aikuisella viidestä eli 20 prosentilla aikuisista on vaikeuksia oppia asioita.  

Työntekijöiden täytyy opetella paljon uusia asioita. Se voi olla vaikeaa, jos työntekijällä on oppimisvaikeus. Työ voi keskeytyä, jos uutta tietoa on liikaa.  

 

Oppimista kannattaa tukea

Oppimisvaikeuksiin kannattaa hakea apua. Kaikkien työ sujuu paremmin, kun työnantaja ottaa työntekijän tarpeet huomioon. Työnantaja voi tarjota apukeinoja, jotka auttavat oppimisvaikeuksissa.

Monet asiat muuttuvat silloin paremmiksi:

  • Työntekijä tekee työnsä paremmin.
  • Työntekijä voi hyvin työssään.
  • Työntekijän on turvallista tehdä työtä.
  • Työntekijä on vähemmän poissa töistä. Silloin myös työnantaja säästää rahaa.
  • Työnantaja näyttää, että hän arvostaa kaikkia yhtä paljon.

 

Kuvassa kerrotaan, miksi ja miten työpaikalla kannattaa ottaa oppimisvaikeudet huomioon.

 

Ammattilaiset ovat luoneet sivuston

Tämän sivuston tekstien lähteenä ovat tutkimustieto ja kokemukset aikuisten oppimisvaikeuksista. 

  

Jotpa eli Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus on julkaissut sivuston. Jotpa on valtion virasto. Jotpa tukee sitä, että aikuiset kehittävät osaamistaan. 

  

Sivuston yleiskieliset tekstit ovat kirjoittaneet nämä ammattilaiset: 

Johanna Nukari 

neuropsykologi ja psykologian tohtori  

Kuntoutussäätiö 

  

Johanna Korkeamäki 

erikoistutkija ja valtiotieteiden tohtori 

Kuntoutussäätiö 

  

Riikka Marttinen 

erityisasiantuntija ja toimintaterapeutti  

Erilaisten oppijoiden liitto 

  

Sivuston selkokieliset tekstit ovat kirjoittaneet Helsingin yliopiston opiskelijat: 

Frida Ahonen 

Iina Immonen 

Laura Turkki 

Elsa Yi Li 

Selkokieliset tekstit on julkaistu 28.5.2025. 

  

Myös suunnittelu- ja ohjelmistoyritys Exove Design Oy on ollut mukana sivuston toteutuksessa. 

Euroopan unioni on antanut rahaa sivustoa varten. 

Ota yhteyttä

Turkki, Laura
asiantuntija
(viestintä, saavutettavuus, henkilöstöasiat)
Ekström, Mia
erityisasiantuntija
(työikäisen väestön tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen, ruotsinkieliset osaamispalvelut)