Muutoksia syksyn rahoituksiin

22.9.2023
Kalenteri ja kynä

Ulkomailla sairaanhoitajan tehtäviin pätevöityneiden osaamisen täydentäminen

Aiemmin syyskuulle 2023 kaavailtu Jotpan valtionavustushaku pätevöittävät opinnot sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviin siirtyy lokakuulle. Haku avataan perjantaina 13.10.2023 ja haun nimeksi on täsmennetty ulkomailla sairaanhoitajien tehtäviin pätevöityneiden osaamisen täydentäminen. Suomessa sairaanhoitajana toimiminen vaatii, että Valvira laillistaa ulkomailla suoritetun tutkinnon ja tämä edellyttää pääsääntöisesti osaamisen täydentämistä.

Kyseinen valtionavustushaku sovitetaan yhteen samaan aikaan käynnistyvän opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustushaun kanssa.  Molemmat valtionavustushaut on suunnattu ammattikorkeakouluille, jotka järjestävät sairaanhoitajakoulutusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella on tarkoituksena kehittää malleja, jotka sujuvoittavat EU- ja ETA-maiden ulkopuolella tutkintonsa suorittaneiden sairaanhoitajien osaamisen täydentämistä Valviran laillistuksen saamiseksi. Jotpa puolestaan rahoittaa näihin kehitettäviin malleihin yhdistyvää koulutusta sekä koulutuksiin liittyvää hakevaa ja tukevaa toimintaa.

Yhteinen infotilaisuus

Jotpa ja OKM järjestävät valtionavustushauista yhteisen infotilaisuuden. Tilaisuuteen kutsutaan ammattikorkeakouluja, jotka järjestävät sairaanhoitajakoulutusta.

Ajankohta: 25.10.2023 klo 9-10

Paikka: Teams

Tiedotamme infotilaisuudesta lisää myöhemmin.

Data-analytiikka-, kyberturva- ja tietoturvaosaaminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Samalla syyskuulle 2023 kaavailtu hankinta data-analytiikka-, kyberturva- ja tietoturvaosaaminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä siirtyy lokakuulle.

Kyberturvallisuuteen ja tietoturvaan liittyvää osaamispalvelua kohdennetaan erityisesti digitalisaatiossa suuren murroksen aloittaneille aloille, kuten media-alan ja logistiikka-alan työllisille. Data-analytiikan hankinta kohdennetaan tukemaan erityisesti mikroyrityksissä sekä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä työskentelevien henkilöiden valmiuksia data-analytiikkaan.

Rakentamisen kiertotalous ja korjausrakentaminen

Vuodenvaihteessa on myös tulossa kokonaan uusi, vuosisuunnitelmastamme poikkeava valtionavustushaku. Haku vastaa puhtaaseen siirtymään liittyvään kiihtyvään osaamistarpeiden kasvuun erityisesti korjausrakentamisen saralla. Avustushaku avataan arvioidusti joulukuussa 2023 tai tammikuussa 2024.

Avustushaun taustalla on rakennusalan muutos uudisrakentamisesta kohti korjausrakentamisen kasvua. Hiilineutraalit rakennusprosessit sekä ympäristön kestävä huomioiminen korostuvat rakennetun ympäristön elinkaarisuunnittelussa, joten puhtaaseen siirtymään liittyvän osaamisen tarve kasvaa useissa tehtävissä. Kiertotalousosaamisen kehittämistarpeita on esimerkiksi materiaalikehityksessä, hankinnoissa, korjauksessa ja kunnostamisessa sekä purku- ja kierrätysvaiheissa.

Haapakoski, Mirka
Hakanen, Jarno
kehittämispäällikkö
(jatkuvan oppimisen verkostoyhteistyö, strateginen suunnittelu)