Ennakoinnin aluepilottimme palkittiin vuoden 2023 ennakointitekona

13.6.2023
Jotpan ennakointiasiantuntijat pitelevät käsissään ennakointipalkintoa. Kuvassa Jarno Hakanen ja Samuli Leveälahti.
Kuva: Linda Juntunen

Jotpan kehittämispäälliköt Jarno Hakanen ja Samuli Leveälahti iloitsivat ennakointiteko -tunnustuksesta. Kuva: Linda Juntunen

Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa) on rakentanut alueellisen ennakointikyselyn, jonka tarkastelussa on ollut ammattialakohtaisia keskipitkän aikavälin osaamistarpeita alueiden kannalta merkittävimmiltä ammattialoilta.

Aluepilotti on lisännyt alueellisen ennakoinnin yhteistyötä ja osaamisen ennakoinnin näkyvyyttä alueilla. Jotpan ennakoinnin aluepilotti palkittiin vuoden 2023 ennakointiteko -tunnustuksella.

Vuoden ennakointiteko myönnetään toimijalle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt tulevaisuustiedon saatavuutta tai hyödyntämistä, kehittänyt laajasti soveltavia ennakointikäytäntöjä tai edistänyt ennakointiyhteistyötä. Tunnustuksen myöntää kansallista ennakointiverkostoa edustava asiantuntijaraati, joka koostui tänä vuonna Etelä-Savon maakuntaliitosta, Etelä-Savon ELY-keskuksesta, Mikkelin kaupungista, Työ- ja elinkeinoministeriöstä, Opetushallituksesta sekä Kansallisesta ennakointiverkostosta.

Palkinto jaettiin valtakunnallisessa alue-ennakoinnin seminaarissa Mikkelissä 2.6.2023. Vuosittain jaettavaa palkintoa olivat vastaanottamassa Jotpalta kehittämispäälliköt Jarno Hakanen ja Samuli Leveälahti, Opetushallitukselta opetusneuvos Riku Honkasalo ja Etelä-Pohjanmaan maakuntaliiton yhteyspäällikkö Miika Laurila. Palkinnon luovuttivat teollisuusneuvos Tapani Mattila työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä kehittämisjohtaja Merja Olenius Etelä-Savon maakuntaliitosta.

“Jotpan ennakoinnin aluepilotti on uusi avaus valtakunnallisen ja alueellisen ennakoinnin kehittämisyhteistyön edistämiseksi. Yhteistyön jatkokehittämiselle on tilausta myös jatkossa, koska esimerkiksi vihreän siirtymän myötä ennakoidaan syntyvän täysin uusia tehtäviä. Jotpa aikoo toimia aktiivisesti tämän yhteistyön edistäjänä,” Leveälahti toteaa.

Jotpa ennakoi työelämän osaamis- ja työvoimatarpeita

Jotpan yhtenä keskeisenä tehtävänä on analysoida jatkuvan oppimisen näkökulmasta valtakunnallisia sekä alueellisia työelämän osaamis- ja työvoimatarpeita.

Ennakoinnin aluepilotin toteutus tapahtui Jotpan, Opetushallituksen ja maakuntien ennakointiasiantuntijoiden yhteistyönä. Opetushallitus toteutti kesällä 2022 Osaamisen ennakointifoorumin valtakunnallisen osaamistarvekyselyn, jonka tulosten pohjalta Jotpa kehitti yhteensä 24:n eri ammattialan erityisosaamista koskevan kyselyn loppuvuodesta 2022. Kysely välitettiin alueellisille työelämän edustajille, aluehallinnoille ja koulutuksen tarjoajille. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin alueellisia työpajoja keskipitkän aikavälin osaamistarpeiden kartoittamisen ja niitä vastaavien toimenpiteiden suunnittelun tueksi.

”Olen tavattoman iloinen palkinnosta. Ennakointitieto on Jotpan toiminnan kivijalka: meidän pitää koko ajan tietää, missä osaamispanostuksia kaikkein kipeimmin tarvitaan nyt ja lähitulevaisuudessa. Lisäksi haluamme hyödyttää muita jatkuvan oppimisen toimijoita eri tavoin analysoidulla ja rikastetulla ennakointitiedolla.  Näyttää siltä, että olemme menossa oikeaan suuntaan,” Jotpan johtaja Kirsi Heinivirta iloitsee.

Jotpa ja Opetushallitus julkaisevat alueellisen osaamistarpeiden kyselyn ja työpajojen tulosten yhteenvedon kesäkuun 2023 loppuun mennessä.

Lisätietoja antavat:

Hakanen, Jarno
kehittämispäällikkö
(jatkuvan oppimisen verkostoyhteistyö, strateginen suunnittelu)
Leveälahti, Samuli
kehittämispäällikkö
(osaamis- ja työvoimatarpeiden ennakointitiedon analyysit, ennakointiyhteistyö)