Hyppää sisältöön

DHL Supply Chain: Kertaheitolla ei tule valmista, vaan koko ajattelun pitää muuttua

Kirjoitus
4.10.2023
Anna Niemelä (toimittanut)
Kulkuneuvoja vesistön ylittävällä sillalla.
David Herokin mielestä heillä on otettu isoja askeleita erilaisten oppimisen tapojen huomioimisessa (kuvituskuva).

DHL Supply Chain alkoi nelisen vuotta sitten lisätä koko työyhteisön ymmärrystä oppimisen haasteista ja kehittää työn käytäntöjä niin, että ne tukevat paremmin eri tavoin oppivia työntekijöitä.  

Kimmoke tähän syntyi, kun yritys pääsi mukaan Työväen sivistysliiton OPPI-VA-hankkeeseen. DHL:llä yrityksenä on globaalina tavoitteena vahvistaa monimuotoisuutta eri tavoin, mikä tukee myös oppimisen vaikeuksien huomioimista.

DHL Supply Chain käynnisti työn kokoamalla ryhmän, jossa oli mukana edustajia henkilöstöyksiköstä, työnjohdosta ja työntekijöistä. He kävivät läpi oppimisen vaikeuksien vaikutusta työelämään Työ sujuvaksi -verkkosivuston avulla. Ryhmän kautta tieto oivalluksista ja hyvistä toimintatavoista levisi eteenpäin ja ryhmän jäsenillä oli myös mahdollisuus tehdä muutoksia yrityksen käytöntöihin.

DHL Supply Chain (Finland) Oy:n pääluottamusmies David Herokin mukaan tämä malli toimi heillä hyvin.

Huomasimme heti alussa, että emme tienneet paljon mitään oppimisen vaikeuksista. Näin siitä huolimatta, että noin 10 prosentilla aikuisista on todettu oppimisen vaikeus.

Tärkeä oppi oli Herokin mukaan se, ettei oppimisen vaikeus tee ihmisestä tyhmää, vaan tällä on vain erilaisia tapoja ajatella kuin muilla. 

He käyttävät haasteidensa takia erilaisia toimintatapoja, jotka voivat olla työtä selkeyttäviä ja sitä helpottaviakin. Kun saamme ne kaikkien käyttöön, niin sehän rikastuttaa. Vanhat toimintatavat eivät välttämättä ole kovin fiksuja, mutta niitä ei ole korjattu, koska on ajateltu, että toimiihan se näinkin.

Herok kertoo, että DHL:ssä on kiinnitetty huomiota kaikkiin Työ sujuvaksi

– Oppaan teemoihin, kuten oppimisen haasteiden tunnistamiseen, erilaisiin konkreettisiin apukeinoihin, puheeksi ottamiseen ja viestintään. Myös esihenkilöiden kouluttaminen on ollut tärkeässä osassa muutoksessa.

Olemme pyrkineet parantamaan vuorovaikutusta ja lisäämään keskustelua. Esihenkilöiden pitää puhua työntekijöiden kanssa ja kysyä, onko jotain hankalia asioita. Jos asioista ei puhuta, niiden muuttaminen on vaikeaa.

Monikanavaista viestintää ja riittävästi aikaa

Tärkeimpinä oivalluksia Herok pitää sitä, että viestintää on alettu ajatella aiempaa monikanavaisemmin, eli kirjallisten tiedotteiden lisäksi uusista asioista kerrotaan suullisesti ja visuaalisesti esimerkiksi videoiden avulla.

- Tällainen malli oli käytössä esimerkiksi Savuton työpaikka -projektissa. Monikanavaisen viestinnän lisäksi ihmiset tarvitsevat rutkasti aikaa sopeutuakseen muutokseen ja lisäksi muutoksesta syntyviä tunteita pitää olla tilaa käsitellä, Herok kertoo.

Herok pitää selkeän ja mietityn viestinnän merkitystä olennaisena myös psyykkisen kuormituksen kannalta.  

- Ihmiset kokevat paljon kuormitusta ja jos sitä voi vähentää hyvällä viestinnällä, niin se kannattaa tehdä.

Herokin vinkki yrityksille, jotka haluavat tulla paremmiksi oppimisen vaikeuksien tunnistamisessa ja tukemisessa on ajan varaaminen ja kärsivällisyys.

- Kertaheitolla tai yhdessä projektissa ei tule valmista. Monia asioita pitää miettiä uudella tavalla ja koko ajan pitää muistaa pitää kiinni muutoksista. Minä esimerkiksi seuraan jatkuvasti sitä, että viestintämme on kaikkien ymmärrettävissä.

Lisätietoja

Artikkeli on julkaistu alunperin osana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tuottamaa Jokaisen osaaminen näkyviin – Aikuisten oppimisen vaikeudet, kouluttautuminen ja työelämä -julkaisua.

Voit tutustua tästä pdf-muotoiseen julkaisuun