1. Understödets bakgrund och mål
Mål
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning utlyser statsunderstöd för utbildning av omsorgsassistenter. Syftet med statsunderstödet är att höja antalet av för personaldimensioneringen behöriga omsorgsassistenter på arbetsmarknaden.
Med statsunderstödet kan man
- anordna undervisning i de delar av grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen som ingår i utbildning av omsorgsassistenter,
- genom bland annat sökande verksamhet stöda anskaffande av studerande för utbildning av omsorgsassistenter som förverkligas med hjälp av statsunderstödet eller för annan utbildning, såsom arbetskraftsutbildning av omsorgsassistenter samt
- stöda läroanstalternas stödande verksamhet under den utbildning av omsorgsassistenter som verkställs med hjälp av statsunderstödet och under andra omsorgsassistentstudier för säkerställande av att studierna slutförs och att omsorgsassistenterna placeras i arbetslivet
- ordna utbildning för arbetsplatshandledare för att stöda omsorgsassistentstuderande.
Syftet med understödet är att utbilda sammanlagt 500 nya omsorgsassistenter under åren 2023–2024. I besluten om understöd kommer de ansökare av understöd att prioriteras som har möjlighet att starta åtminstone en del av utbildningarna redan under våren 2023.
Understöd kan beviljas till alla ovannämnda innehåll, ifall sökandens antal målinriktade studerandeår enligt servicecentrets uppskattning fylls under år 2023.
Ifall den huvudsakliga ansökarens antal målinriktade studerandeår inte kommer att fyllas under år 2023, kan man med statsunderstödet stöda endast stödande verksamhet under studerandeantagning och studerande inom den med statsandelsfinansiering finansierade omsorgsassistentutbildningen, samt ordna utbildning för arbetsplatshandledare för att stöda omsorgsassistentstuderande.
Vid behov kommer Servicecentret att utlysa en kompletterande ansökan om detta statsunderstöd på våren 2023 och upprepa ansökningsrundan under hösten 2023.
Statsunderstödet kan användas för genomförande av stödåtgärder inom studerandeantagning och under studierna. Vid verkställandet av dessa stödåtgärder, som kan förverkligas som en köpt tjänst från privata aktörer eller från den icke vinstdrivande sektorn, kan man även dra nytta av samarbetet inom samprojekt med andra utbildningsanordnare vid yrkesinriktade läroanstalter, läroanstalter inom det fria bildningsarbetet eller högskolor. I ansökan om statsunderstödet bör man så noggrant som möjligt beskriva verkställandet av uppsökande verksamhet och genomförandet av stödåtgärder.
Ansökningarna kommer att bedömas utgående från deras utgångspunkt i arbetslivet samt den i ansökan påvisade förberedningen tillsammans med arbetslivet. Vi uppskattar i synnerhet läroavtalsutbildningar eller andra former av utbildning med en utgångspunkt i arbetslivet. För att studerandeantagningen säkert ska fungera, fästs särskild uppmärksamhet vid bedömningen till planering och samordning av utbildningarna med annan utbildning av omsorgsassistenter som ordnas i området.
De huvudsakliga målgrupperna för projekten är personer i arbetslivet och utanför arbetskraften. Till potentiella målgrupper tillhör även till exempel flyktingar från Ukraina, arbetare utan särskilda yrkesbeskrivningar, arbetstagare med kortvarande eller osäker anställning, samt personer utanför arbetskraften som återvänder till arbetslivet. Den huvudsakliga målgruppen för tjänsten som genomförs inom ramen för dessa projekt kan inte vara arbetslösa arbetssökande.
Eftersom det är utmanande att nå målgrupperna och målsättningen för antalet studerande uppskattar vi i ansökningarna en betydande satsning på studerandeantagning, stödåtgärder under studerandet, så som stöd med språket, och till exempel samarbete för att ordna barnavård under studerandet. Servicecentret fastställer inte en maximigräns för den andel som kan användas av detta statsunderstöd till ovannämnda åtgärder vid sidan om avläggandet av själva examensdelarna till exempel i form av köpta tjänster.
Bakgrund
Ett av de centrala teman som kommit fram under diskussionerna angående förberedningen av statsbudgeten för år 2023 är den svaga tillgången till personal inom social- och hälsovården. Ett föreslag på en snabb åtgärd för att förbättra tillgången till personal och särskilt för att besvara kraven som uppstår av personaldimensioneringen har varit att utöka antalet av studerande som tas in för utbildning av omsorgsassistenter.
I statsbudgetpropositionen för år 2023 föreslogs det ökade satsningar på utbildningen av omsorgsassistenter. För den utbildning av omsorgsassistenter som finansieras av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning beviljades ett tillägg på cirka 10,8 miljoner euro. Avsikten med anslaget är att utbilda sammanlagt 1 500 nya omsorgsassistenter under åren 2023–2025.
För att bemöta kraven som uppstår av personaldimensioneringen har social- och hälsoministeriet beräknat att en tillsats av cirka 3 400 personers arbetsinsats behövs inom heldygnsomsorg för äldre. Enligt regeringens förberedda förslag kommer ikraftträdandet av personaldimensioneringen att differentieras på följande sätt: minst 0,65 anställda per klient från och med den 1 april 2023 och minst 0,7 anställda per klient från och med den 1 december 2023.
Ändringen av äldreomsorgslagen möjliggjorde inräknandet av omsorgsassistenternas arbetsinsats i personaldimensioneringen i heldygnsomsorg från och med den 1 oktober 2020. Utgående från lagförändringen har social- och hälsovårdsministeriet gett ut ett meddelande den 6 oktober 2020 med rekommenderade definitioner av omsorgsassistenternas arbetsuppgifter, kunskaper som behövs i arbetet samt bredd och innehåll av utbildning som besvarar kunskapskraven.
Som omsorgsassistent kan man arbeta i direkt klientarbete inom äldreomsorgen efter att man har avlagt följande delar av grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen:
- Att främja utveckling och delaktighet (25 kp)
- Att främja äldres delaktighet (35 kp)
2. Vad understödet är avsett för
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning beviljar statsunderstöd bland annat för:
- anordnande av examensdelar som tillhör utbildningen av omsorgsassistenter,
- studerandeantagning till utbildning som anordnas med hjälp av understödet eller till annan utbildning av omsorgsassistenter (studerandeantagningen kan anordnas självständigt eller som köpt tjänst)
- stödande verksamhet under den utbildning av omsorgsassistenter som anordnas med hjälp av statsunderstödet och under andra omsorgsassistentstudier för säkerställande av att studierna slutförs och att omsorgsassistenterna placeras i arbetslivet (stödåtgärderna kan anordnas självständigt eller som köpt tjänst)
- för utbildning av arbetsplatshandledare.
Rättsgrund
3. Vem kan söka?
Detta statsunderstöd kan ansökas av anordnare av yrkesinriktad utbildning som har tillstånd att ordna grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen.
I ansökningar gällande samprojekt bör en huvudansvarig anordnare av utbildning nämnas (se Allmänna anvisningar, kapitel 1.8 Samprojekt, oph.fi, pdf).
Utbildningsmodeller, resultat av och lärdom från projekt som beviljas understöd är offentlig information och bör vara tillgängliga för olika anordnare av utbildning efter genomförande av projektet. Syftet med projekt som understöds är att nå resultat eller alster, som kan vidare konsolideras, etableras och spridas i större omfattning. Vi uppmuntrar även till att offentligt dokumentera projektet under projektperioden.
4. Studeranderapportering och -antagning
Anordnare av yrkesutbildning och högskolor är enligt lagen om nationella studie- och examensregister (884/2017) skyldiga att föra in uppgifter gällande utbildning i Koski-informationsresursen.
Mottagare av understöd bör föra in utbildningsbeskrivningarna i utbildningsutbudet på Studieinfo-tjänsten enligt Servicecentrets anvisningar. Servicecentret anvisar mottagare av understöd om hur man för in uppgifterna för antagna studerande i januari-februari 2023.
5.Finansiering och finansieringsperiod
Användningstiden för understödet börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas den 30 november 2024. Användningstiden specificeras i understödsbeslutet.
Projekt som beviljas statsunderstöd behöver inte täckas av en självfinansieringsandel. Understödet kan täcka högst den del av den understödda verksamhetens eller projektets faktiska helhetskostnader som specificerats i understödsbeslutet. Godtagbara kostnader specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga. Understödets eventuella användning för att erbjuda uppsökande och stödande verksamhet under studerande som köpta tjänster har inte begränsats, utan det ansökta beloppet avvägs av ansökaren själv.
Understöd utlyses till ett belopp av 5,4 miljoner euro. Understödet kan beviljas och spridas ut under en period av flera år.
Mottagaren av statsunderstöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd om understödet inte har använts på det sätt som förutsätts i understödsbeslutet. Ifall antalet studerande som tagit emot studieplats betydligt avviker från det som avsetts (under 75 %), bör understöd återbetalas. Understöd bör återbetalas även om under 50 % av dem som mottagit studieplats slutför omsorgsassistentutbildningen. I dessa fall bör understöd återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i ansökan) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta.
Understöd beviljas som diskretionär finansiering. Understödet bör användas till det syfte som stödet beviljats. Det verksamhet som finansieras får inte inverka på möjligheter för företagsekonomiskt genomförbara tjänster eller riktas på verksamhet som kan anordnas inom ramen för yrkesläroanstaltenliga beslut över prestationer för målinriktade studieår.
6. Ansökan och anvisningar
Ansökan om understöd görs på en digital ansökningsblankett. Länken till ansökningsblanketten kan hittas i övre kanten av sidan. Ansökningstiden går ut den 7 mars 2023 kl. 16.15.
Ansökande ska ta del av och följa de allmänna anvisningarna för sökande och användare av statsunderstöd (oph.fi, pdf) om inte Servicecentret skilt anvisar om annat.
Ytterligare information och rådgivning i första hand på adressen rahoitus@jotpa.fi.
Ansvarig för förberedande av understödet: specialsakkunnig Mikko Mähönen, tel. +358 295 331 343
7. Bedömning av ansökan
Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:
- Projektet motsvarar understödets syfte och mål.
- Tidtabellen av förverkligandet av projektet är realistisk och projektet kan startas inom kort.
- I projektet ingår en övertygande plan på hur man når en utmanande målgrupp och erbjuder stöd under studierna.
- Projektets utgångspunkt är i arbetslivet och projektet har konstruerats i samarbete med arbetslivet.
- Projektet har planerats med särskilt beaktande till annan motsvarande utbildning som erbjuds i området.
- Verksamhetsplanen för projektet är helhetsekonomisk.
8. Finansieringsbeslut
Besluten om finansiering fattas under mars-april 2023 eller senast när alla ansökningar har behandlats.
Besluten skickas från det elektroniska statsunderstödssystemet till aktören som anges i ansökan samt till den ansökande organisationens officiella e-postadress. Efter att besluten har tagits publiceras en lista på beviljade understöd även på denna ansökningssida.
9. Ansökningsblankett
Öppna statsunderstödssystemets ansökningsblankett här. Ansökningstiden går ut den 7 mars 2023 kl. 16.15.
10. Beviljare av understödet: Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning är en ny aktör inom utbildning och kunnande. Servicecentrets syfte och verksamhet är att befrämja utveckling av färdigheter hos befolkning i arbetsför ålder samt tillgång till kunnig arbetskraft. Servicecentret finansierar utbildnings- och kunskapsbaserade tjänster huvudsakligen för sysselsatta personer. Genom sin verksamhet strävar Servicecentret efter att förstärka allas kunskaper och kunnande, i synnerhet hos dem som enligt undersökningar i mindre mån deltar i vuxenutbildning och kontinuerligt lärande.
Servicecentret riktar finansiering till projekt av olika slag och storlekar, som kombinerar olika slags undervisningsmetoder, innovation och olika aktörers samarbete. I samband med projekt som finansieras bör uppmärksamhet fästas särskilt vid hur man anskaffar studerande och uppsökande verksamhet. Understöd kan i viss mån användas till exempel till anskaffning av utrustning, producering av undervisningsmaterial och fortbildning för ordinarie undervisningspersonal.
Allmänna mål för utbildnings- och kompetenstjänster som understöds är huvudsakligen att
- försäkra tillgången till kunnig arbetskraft
- höja kompetensnivån och sysselsättningsgraden
- förebygga arbetslöshet bland annat inom omstrukturerade branscher
- proaktivt besvara förändringar i färdigheter som behövs i arbetslivet
- öka jämlikheten i deltagande samt förstärka deltagande av de i kontinuerligt lärande underrepresenterade grupperna
- öka hållbar tillväxt och produktivitet, innovation, konkurrenskraft och välståndets nivå i samhället
- utveckla stödande av inlärning av nytt på arbetsplatserna samt
- förbättra nuvarande utbildnings- och kompetenstjänstsystem.